Zupełnie nowy Mercedes-Benz CLA Shooting Brake z technologią EQ – więcej przestrzeni na inteligencję
22 lipca 2025 |· Pierwszy elektryczny Mercedes-Benz z nadwoziem Shooting Brake
· Panoramiczny dach i podświetlone rozgwieżdżone niebo wyznaczają nowy standard w segmencie
· Więcej miejsca dla podróżujących i bagażu niż w poprzedniku
· Wysoka przydatność na co dzień i w dalekiej podróży – do 761 kilometrów zasięgu (WLTP)*
· W ciągu 10 minut ładowania można zyskać nawet 310 kilometrów zasięgu*
Zaledwie kilka tygodni po premierze zupełnie nowego CLA producent spod znaku trójramiennej gwiazdy prezentuje drugi model z najnowszej rodziny samochodów. Całkowicie nowy CLA Shooting Brake to pierwszy elektryczny Mercedes dostępny w wersji kombi. Łączy on elegancję, sportowy charakter i inteligencję CLA z dużą ilością przestrzeni dla podróżujących oraz bagażu, a także wysokim poziomem wszechstronności – niezależnie od tego, czy chodzi o cotygodniowe zakupy, rodzinne wakacje czy weekendowy wypad z przyjaciółmi. Tylny bagażnik ma pojemność od 455 do 1290 litrów, a podświetlany bagażnik pod przednią pokrywą (tzw. frunk) mieści kolejne 101 litrów. Standardowe relingi dachowe pozwalają z łatwością przewieźć deski surfingowe lub rowery. Ich ładowność wynosi 75 kilogramów. Skuter wodny lub dwa motocykle można z powodzeniem holować na przyczepie. Dopuszczalna masa przyczepy z hamulcem wynosi do 1800 kilogramów. Do 761 kilometrów* zasięgu w cyklu mieszanym WLTP (CLA 250+ Shooting Brake z technologią EQ; zużycie energii w cyklu mieszanym: 12,7-15,2 kWh/100 km | emisja CO2 w cyklu mieszanym: 0 g/km)* zapewnia wysoki stopień przydatności zarówno w codziennym użytkowaniu, jak i w przypadku dalszych podróży. Aby zyskać 310 kilometrów* zasięgu WLTP, na odpowiedniej stacji wystarczy 10 minut postoju na ładowanie. Wprowadzenie CLA Shooting Brake z technologią EQ na europejski rynek nastąpi w marcu 2026 roku.

„Nowy CLA Shooting Brake został zaprojektowany dla osób, które cenią dynamikę auta sportowego, ale nie chcą rezygnować z przestrzeni i codziennej praktyczności. To samochód, który łączy w sobie inteligentne technologie i efektywność, zapewniając nowe, angażujące wrażenia z jazdy. Dla naszych klientów oznacza to więcej miejsca na indywidualność, wygodne podróżowanie oraz ich własny styl życia” – powiedział Mathias Geisen, członek zarządu Mercedes-Benz Group AG ds. sprzedaży.
Wprowadzając CLA Shooting Brake, Mercedes-Benz przenosi swój koncept – połączenie sportowych proporcji czterodrzwiowego coupé z większą przestrzenią bagażową i pokaźną tylną pokrywą –w epokę elektryczną. Koncept ten zadebiutował w 2012 r. wraz z modelem CLS Shooting Brake. W 2015 r. Mercedes-Benz z powodzeniem ugruntował swoją pozycję w segmencie aut kompaktowych dzięki pierwszej generacji CLA Shooting Brake.

Sportowe proporcje z gwiezdnym przodem i unikalną stylistyką tyłu
Do środkowego słupka (B) zupełnie nowy CLA Shooting Brake jest identyczny z CLA z nadwoziem sedan. Oznacza to sportową stylistykę przedniego pasa z profilem nachylonym w stylu rekiniego nosa i unikalnym panelem ze 142 indywidualnie podświetlanymi, chromowanymi gwiazdami LED. W połączeniu z opcjonalnymi reflektorami MULTIBEAM LED i listwą świetlną panel ten zapewnia niepowtarzalną tożsamość wszystkim modelom z nowej rodziny aut. Także tylne lampy mają sygnaturę w kształcie gwiazdy i są połączone także listwą świetlną.
Linia dachu CLA Shooting Brake łagodnie opada ku tyłowi, a jednoczęściowy panoramiczny szklany dach płynnie przechodzi od ramy przedniej szyby do tylnej pokrywy, łącząc się z czarną wewnętrzną sekcją spojlera dachowego. W ten sposób wizualnie dach sprawia wrażenie, jakby przechodził w tylną szybę. Efekt: wyjątkowa elegancja tylnego pasa.

Przełączany, duży dach panoramiczny z rozgwieżdżonym niebem
Rozległy dach panoramiczny wyznacza nowy standard w segmencie. Stwarza wrażenie wyjątkowej przestronności i otwartej przestrzeni. Z myślą o ochronie przed promieniowaniem słonecznym składa się z termoizolacyjnego, laminowanego, bezpiecznego szkła z wewnętrzną, niskoemisyjną powłoką odbijającą podczerwień (LowE). Ogranicza to nagrzewanie się wnętrza pojazdu latem. Zimą powłoka LowE zmniejsza utratę ciepła. Przy grubości 200 nanometrów jest cieńsza niż ludzki włos, którego średnica wynosi około 50 000 nanometrów.
Dach panoramiczny jest opcjonalnie dostępny z nową funkcją, która pozwala zmieniać przezroczystość szkła w ciągu 10-20 milisekund. Nieprzezroczystość (mleczność) nie tylko chroni przed spojrzeniami z zewnątrz, ale zapewnia też lepszą ochronę przed mocnym światłem słonecznym. Obsługa odbywa się za pomocą odpowiedniego menu ustawień samochodu w jednostce głównej.
Dodatkową atrakcję stanowi podświetlenie panoramicznego dachu. Po raz pierwszy jest on połączony z nastrojowym (ambientowym) oświetleniem i oferuje efekt rozgwieżdżonego nieba. W szklanej powierzchni zintegrowano 158 gwiazd, które można podświetlić w indywidualnie wybranym kolorze. Światło dostarczają przednie moduły LED; w ciągu dnia gwieździste niebo jest prawie niewidoczne, jednak w ciemności zaskakuje wyjątkowymi doznaniami wizualnymi, szczególnie pasażerów z tyłu. Zachęca do odprężenia się i relaksu, a jednocześnie przyciąga wzrok z zewnątrz. W połączeniu z nową sygnaturą świetlną przedniego i tylnego pasa podświetlany szklany dach nadaje CLA Shooting Brake niezrównany wygląd.

Przestronniejszy niż kiedykolwiek wcześniej – więcej miejsca dla podróżujących i bagażu
Dłuższy, łagodnie opadający dach zapewnia więcej miejsca nad głowami w drugim rzędzie siedzeń niż w przypadku CLA z nadwoziem sedan (+26 milimetrów). To nie wszystko: dzięki większym otworom drzwiowymi dostęp do tylnych siedzeń jest tu jeszcze wygodniejszy. W porównaniu z poprzednikiem, dzięki wyższej linii dachu, zupełnie nowy CLA Shooting Brake oferuje więcej przestrzeni nad głową na każdym z pięciu miejsc. Przyrost w przypadku podróżujących z tyłu wynosi 7 milimetrów. W pierwszym rzędzie nad głowami przybyło 14 milimetrów, a na nogi – 11 milimetrów. Nowy CLA Shooting Brake jest o 35 milimetrów dłuższy (4723 milimetry) i o 27 milimetrów wyższy (1469 milimetrów) od poprzednika. Rozstaw osi wzrósł o 61 milimetrów, do 2790 milimetrów.
Tylne siedzenia można standardowo składać w proporcji 40:20:40. Dzięki temu pojemność bagażnika wzrasta do 1290 litrów. W połączeniu ze 101-litrowym frunkiem pod maską zupełnie nowy CLA Shooting Brake oferuje większą przestrzeń ładunkową niż jego poprzednik. Załadunek i rozładunek ułatwia elektrycznie sterowana pokrywa tylnego bagażnika EASY-PACK, która należy do standardowej specyfikacji. Opcjonalnie dostępny jest również system KEYLESS GO z funkcją HANDS FREE ACCESS. Także elegancko zaprojektowane relingi dachowe są seryjne; na życzenie dostępny jest hak holowniczy. CLA Shooting Brake z napędem na tylne koła może holować przyczepę z hamulcem o masie do 1500 kilogramów i do 1800 kilogramów w czteronapędowej wersji 4Matic – to imponujące możliwości jak na pojazd elektryczny w tym segmencie.

Nowe wrażenia przestrzenne – wizualna lekkość, szeroki wybór kolorów i materiałów
Unikalna architektura wnętrza jest identyczna z tą w sedanie CLA. Awangardowy styl zapewnia nowe doznanie luksusu w tym segmencie. Do najważniejszych elementów należą sportowa, wysoko umieszczona, dwupoziomowa konsola środkowa, wstawki w panelach drzwiowych oraz ekran MBUX Superscreen, który wygląda, jakby unosił się w przestrzeni. Tworzy to imponujące wrażenie lekkości, które dodatkowo potęguje poczucie przestronności.
Atrakcyjny, wszechstronny wybór kolorów i materiałów podkreśla dążenie Mercedes-Benz do wyjątkowego wzornictwa. Tapicerka foteli jest dostępna w kolorach od klasycznej czerni, przez beż, aż po brąz. Gama elementów ozdobnych obejmuje anodowane antracytowe wykończenie, szczotkowane aluminium lub włókno węglowe, a także powierzchnie drewniane lub papierowe. W palecie lakierów nadwozia są na przykład czerń kosmosu metalik, czerwień Patagonii metalik MANUFAKTUR oraz nowe kolory, takie jak przejrzysty błękit metalik, opracowane specjalnie dla najnowszej rodziny samochodów.

Nowa wielofunkcyjna kierownica – powrót rolki i przełącznika kołyskowego
CLA Shooting Brake otrzymuje nową, intuicyjną w obsłudze kierownicę o udoskonalonej ergonomii. Zgodnie z licznymi prośbami klientów Mercedes-Benz ponownie wprowadził koncepcję sterowania z kołyskowym przełącznikiem do obsługi limitera i tempomatu DISTRONIC, a także pokrętło do regulacji głośności. Pojemnościowe panele dotykowe są harmonijnie zintegrowane i zapewniają dotykowe wsparcie dla lepszej orientacji. Dodatkowo, w imię zwiększenia przejrzystości, niektóre funkcje zostały usunięte, dzięki czemu panel nawigacyjny do sterowania wyświetlaczem kierowcy jest znacznie większy, a tym samym łatwiejszy w obsłudze.

Superekran z maksymalnie trzema wyświetlaczami – grafika w czasie rzeczywistym oparta na silniku gier Unity
Opcjonalny superekran MBUX rozciąga się na całą szerokość wnętrza. 10,25-calowy wyświetlacz kierowcy oraz 14-calowy ekran centralny znajdują się za szklaną powierzchnią. Opcjonalnie dostępny jest osobny 14-calowy wyświetlacz dla pasażera z przodu, zapewniający indywidualną rozrywkę. Stale powiększające się portfolio aplikacji obejmuje między innymi platformy strumieniowania wideo, takie jak Disney+ oraz RIDEVU (Sony Pictures Entertainment), a także gry wideo z szerokim wyborem popularnych tytułów, dostępne za pośrednictwem dostawcy gier w chmurze – firmy Boosteroid. Aby cieszyć się najlepszymi wrażeniami z gier w samochodzie, klienci mogą korzystać z kontrolera Bluetooth lub telefonu komórkowego. Podczas jazdy kontroler może być używany z wyświetlaczem pasażera (w przypadku centralnego ekranu jest to możliwe tylko po zaparkowaniu pojazdu). Wszystkie trzy wyświetlacze wykorzystują najnowsze, wydajne procesory i grafikę w czasie rzeczywistym opartą na silniku gier Unity.
Jeśli ekran pasażera nie został zamówiony, jego miejsce zajmuje harmonijnie dopasowany szklany element prezentujący grafikę z motywem gwiazdy, który w zależności od wyposażenia może być podświetlany. Kolejnym dodatkiem jest opcjonalny wyświetlacz przezierny (head-up). Zapewnia on kierowcy unoszący się w przestrzeni, wirtualny obraz o przekątnej 31 centymetrów (12,2 cala), z efektem prezentacji w odległości około 2,8 metra przed pojazdem.

Nowa generacja systemu MBUX sprawia, że cyfrowe wrażenia są bardziej spersonalizowane i inteligentne niż kiedykolwiek wcześniej
Nowy CLA Shooting Brake to drugi model, który jest w całości oparty na systemie operacyjnym Mercedes-Benz MB.OS, wyposażonym w superkomputer połączony z inteligentną chmurą Mercedes-Benz Intelligent Cloud. Umożliwia to regularne aktualizacje bezprzewodowe – nie tylko systemu rozrywki, ale także najważniejszych funkcji samochodu, w tym systemów wspomagających kierowcę. W ten sposób CLA Shooting Brake staje się coraz nowocześniejszy i przez lata pozostaje równie aktualny, co pojazd świeżo z linii produkcyjnej.
MB.OS zapewnia zupełnie nowe cyfrowe wrażenia. Czwarta generacja systemu multimedialnego Mercedes-Benz User Experience (MBUX) integruje sztuczną inteligencję (AI) od firm Microsoft i Google. Nowy Wirtualny asystent MBUX oferuje znacznie więcej niż tylko zaawansowaną obsługę głosową. Potrafi prowadzić złożone dialogi i dysponuje krótkotrwałą pamięcią. Dzięki temu może kontynuować rozmowę w późniejszym terminie. Bazując na ChatGPT-4o i wyszukiwarce Microsoft Bing, łączy wiedzę zgromadzoną z internetu, a dzięki Google Gemini dogłębnie zna również cele nawigacji. Podczas aktywnego dialogu Wirtualny asystent MBUX rozpoznaje nawet emocje i potrafi odpowiednio zareagować, niczym dobry znajomy. Jako „żywy” awatar w postaci gwiazdy Mercedesa jest zawsze obecny na zerowej warstwie systemu MBUX na centralnym ekranie.
Nowa koncepcja obsługi i wyświetlania MBUX jest dostosowana do indywidualnych preferencji klientów. Ulepszona warstwa zerowa na centralnym ekranie prezentuje najważniejsze informacje, sugestie, a po raz pierwszy również ostatnio używane aplikacje. Widok aplikacji pozwala teraz przenosić i grupować „apki” w indywidualnie nazwanych folderach.

Inteligentna nawigacja – spersonalizowane rozwiązanie Map Google oraz Mercedes-Benz
Prowadzenie po trasie jest jeszcze łatwiejsze i bardziej intuicyjne niż kiedykolwiek. Nowe, spersonalizowane rozwiązanie nawigacyjne bazuje na danych Map Google, które w czasie rzeczywistym łączą się z informacjami z samochodu. Inteligentna nawigacja Mercedes-Benz planuje najszybszą i najwygodniejszą trasę, w tym postoje na ładowanie, na podstawie wielu czynników. Automatycznie dostosowuje ustawienia ładowania i optymalizuje je pod kątem szybkiego uzupełniania energii na trasie – w tym wstępnego przygotowania akumulatora do szybkiego ładowania prądem stałym w odpowiednim momencie. System oferuje również wskazówki dotyczące oszczędzania energii.
Niskie zużycie energii i szybkie ładowanie – nowa generacja akumulatorów, dwubiegowa przekładnia oraz architektura 800 V
Dzięki wyjątkowo niskiemu zużyciu energii i imponującemu w swoim segmencie zasięgowi CLA Shooting Brake wyznacza aktualny szczyt elektromobilności. Początkowo dostępne są dwa warianty. CLA 250+ Shooting Brake z technologią EQ (zużycie energii w cyklu mieszanym: 12,7-15,2 kWh/100 km | emisja CO2 w cyklu mieszanym: 0 g/km; cykl mieszany WLTP)* rozwija moc 272 KM i zapewnia do 761 kilometrów* zasięgu w cyklu mieszanym WLTP. CLA 350 4MATIC Shooting Brake z technologią EQ o mocy 354 KM (zużycie energii w cyklu mieszanym: 13,2-15,7 kWh/100 km | emisja CO2 w cyklu mieszanym: 0 g/km; cykl mieszany WLTP)* plasuje się w czołówce gamy jako wersja o wysokich osiągach, wyposażona w dwa silniki i napęd na wszystkie koła. Jej zasięg w cyklu mieszanym wynosi do 730 kilometrów*.
Nowo opracowany elektryczny układ napędowy z silnikiem synchronicznym z magnesami trwałymi (PSM) i dwubiegową przekładnią na tylnej osi został zaprojektowany z myślą o połączeniu dynamiki z efektywnością. Pierwszy bieg umożliwia doskonałe przyspieszenie podczas ruszania. CLA 250+ Shooting Brake rozpędza się od 0 do 100 km/h w 6,8 sekundy. Drugi został zaprojektowany z myślą o dostarczaniu mocy przy wysokich prędkościach. Zapewnia on doskonały zasięg i komfort na długich trasach. W pełni elektryczny CLA Shooting Brake ma również nowy, jednoczęściowy układ hamulcowy. Optymalizuje on odzysk energii podczas hamowania, zwiększając zasięg. Z uwagi na efektywność prawie wszystkie procesy hamowania są w całości realizowane poprzez rekuperację, która odbywa się z mocą do 200 kW.
CLA 250+ Shooting Brake i CLA 350 4MATIC Shooting Brake wyposażono w akumulator litowo-jonowy o użytkowej pojemności 85 kWh. Ogniwa mają grafitowe anody wzbogacone tlenkiem krzemu, co zwiększa gęstość energii. Połączenie nowej generacji akumulatorów z architekturą 800 V pozwala znacząco skrócić czas ładowania. Przykład: w ciągu 10 minut postoju na odpowiedniej stacji zasięg CLA 250+ Shooting Brake można zwiększyć o 310 km (WLTP)*. Odpowiada to dystansowi na przykład z Genewy do Mediolanu lub z Berlina do Hamburga. Szybkie ładowanie prądem stałym (DC) jest możliwe z mocą do 320 kW. Maksymalna moc uzupełniania energii prądem przemiennym (AC), na przykład z domowej ściennej ładowarki – wallboxa, wynosi 22 kW. Na początku przyszłego roku do portfolio dołączą kolejne odmiany akumulatorowo-elektryczne.
Elastyczność w zależności od indywidualnych potrzeb – napęd w pełni elektryczny lub technicznie zaawansowany napęd hybrydowy 48 V
Warianty w pełni elektryczne odgrywają kluczową rolę we wdrażaniu zrównoważonej strategii biznesowej Mercedes-Benz. Tempo transformacji determinują jednak oczekiwania i potrzeby klientów w zakresie mobilności w różnych regionach świata. Na początku przyszłego roku zupełnie nowy CLA Shooting Brake pojawi się także jako hybryda 48 V, z silnikiem elektrycznym zintegrowanym ze skrzynią biegów.
Motor elektryczny, falownik i 8-biegowa przekładnia dwusprzęgłowa (8F-eDCT) tworzą tu wysoce zintegrowaną jednostkę. Silnik elektryczny zapewnia inteligentne wsparcie w całym zakresie prędkości. Przy niewielkiej szybkości i zapotrzebowaniu na moc poniżej 20 kW hybrydowe odmiany mogą być napędzane wyłącznie elektrycznie. Do prędkości około 100 km/h możliwe jest „żeglowanie” bez udziału jednostki spalinowej. Co istotne, rekuperacja może odbywać się na wszystkich ośmiu biegach (odzysk do 25 kW energii).
Najbogatsze wyposażenie standardowe w klasie
Zupełnie nowy CLA Shooting Brake oferuje bogate, wysokiej jakości wyposażenie standardowe, wyjątkowe w tej klasie pojazdów. Standardem jest linia Progressive. Lista wyposażenia obejmuje wysokowydajne reflektory LED z adaptacyjnym asystentem świateł drogowych, pakiet lusterek, wielofunkcyjną, obszytą skórą kierownicę o sportowym wzornictwie, komfortowe fotele z tapicerką z syntetycznej skóry ARTICO i tkaniny, z podgrzewaniem oraz 4-kierunkową regulacją podparcia lędźwiowego, a także 1-strefową klimatyzację THERMATIC z nawiewami dla drugiego rzędu siedzeń. Miłośnicy nowych technologii mogą liczyć na kamerę do selfie i wideo z funkcją rozpoznawania twarzy, a także po dwa porty USB-C do ładowania z mocą do 100 W zarówno przodu, jak i z tyłu.
Również bagażnik jest odpowiednio wyposażony: w tylną pokrywę EASY-PACK, cztery kotwy mocujące, boczną siatkę oraz gniazdo 12 V, idealne do podłączenia na przykład lodówki turystycznej. Inne standardowe elementy wyposażenia obejmują mocowanie fotelika dziecięcego iSize, nawigację MBUX, informacje o ruchu drogowym w czasie rzeczywistym (Live Traffic Information), 5-metrowy przewód do ładowania z mocą do 22 kW oraz cyfrową usługę ładowania MB.CHARGE Public, która w ramach jednej umowy oferuje dostęp do jednej z największych sieci ładowania na świecie. W przypadku firmowych parków ładowania Mercedes-Benz klienci mogą nawet z wyprzedzeniem zarezerwować punkt ładowania.
Nabywcy mają do wyboru dodatkowe pakiety wyposażenia, linię AMG, linię AMG Plus oraz liczne opcje indywidualne umożliwiające dalszą personalizację.
Jedna dla wszystkich – innowacyjna modułowa architektura Mercedes-Benz dla różnych serii modelowych i konfiguracji układów napędowych
Nowa modułowa architektura MMA (Mercedes-Benz Modular Architecture) jest dowodem innowacyjnej siły producenta spod znaku trójramiennej gwiazdy. Zaprojektowano ją w sposób, który pozwala elastycznie budować wszystkie cztery modele nowej rodziny samochodów – zarówno z napędem elektrycznym, jak i z technicznie zaawansowanym napędem hybrydowym. Pozwala to na daleko idącą redukcję złożoności oraz uzyskanie znaczących korzyści wynikających z efektu skali. Dzięki uproszczeniu i przyspieszeniu procesów oraz wysokiemu poziomowi wspólnych części modułowa architektura MMA maksymalnie wykorzystuje potencjał synergii. Umożliwia to efektywniejsze zarządzanie zasobami w rozwoju i produkcji, a jednocześnie zapewnia trwałą rentowność. Po modelach CLA i CLA Shooting Brake pojawią się dwa SUV-y.
* dane wstępne
Po więcej informacji zapraszamy do Autoryzowanego Salonu Mercedes-Benz Danuta i Ryszard Czach znajdującego się w Rzeszowie przy ul. Krakowskiej 32. Tel. +48 17 860 12 20 oraz do odwiedzenia naszego Salonu Online
Foto. Mercedes-Benz Polska
Czytaj także: