Kiedy zacząć czytać dziecku książki? Od urodzenia!
8 września 2016 |Kiedy zacząć czytać dziecku książki? Najlepiej już od urodzenia, i choć dla wielu brzmi to nieprawdopodobnie, oswajanie malucha z czytanie na tym wczesnym etapie ma znaczący i wręcz magiczny wpływ na jego rozwój w różnych aspektach. Czytanie zaspokaja też ich potrzeby emocjonalne na poziomie psychicznym i moralnym. O tym, dlaczego warto zacząć czytać dziecku jak najwcześniej, przekonują badania przeprowadzone na zlecenie Fundacji „ABC XXI Cała Polska czyta dzieciom”.
– Na rodzicach spoczywa ogromna odpowiedzialność za wytworzenie ciekawości poznawczej dziecka, potrzeby komunikacji, pozytywnej postawy wobec czytania i wytworzenia nawyków czytelniczych już w najwcześniejszym dzieciństwie. Ten proces zaczyna się od rozwoju komunikacji ustnej, która zaczyna się, zanim dziecko się urodzi. Z badań wiadomo, że dziecko uczy się głosu matki jeszcze przed swoim urodzeniem, a po urodzeniu rozpoznaje go. Tym bardziej pierwsze tygodnie i miesiące w życiu dziecka są kolejnym okresem nauki języka, w którym podejmuje ono komunikację z otoczeniem początkowo za pomocą mimiki i wokalizacji – wybrzmiewania nieartykułowanych dźwięków mowy. Później pojawia się wyrazy, zdania i dłuższe wypowiedzi. W pierwszych trzech latach życia mowa rozwija się najintensywniej w porównaniu z innymi okresami życia. Dziecko jest w stanie opanować każdy język, jednak warunkiem jest środowisko aktywnie kształtujące rozwój językowy – tłumaczy prof. Marta Bogdanowicz z Instytutu Psychologii Uniwersytetu Gdańskiego.
Takim środowiskiem może właśnie rodzina i rodzice, czytające dziecku od pierwszych dni życia. Dlaczego warto zacząć czytać tak wcześnie? Ponieważ jest to czas, gdy mózg jest najbardziej chłonny, powstają w nim nowe połączenia synaptyczne, które będą obsługiwały język, pamięć, myślenie, wyobraźnię i właściwe zachowania, stając się fundamentem dobrego funkcjonowania na całe życie. Fundacja „ABC XXI Cała Polska czyta dzieciom” zachęca, żeby czytać dzieciom codziennie przez minimum 20 minut.
Zalety regularnego głośnego czytania
- buduje mocną więź emocjonalną między dorosłym a dzieckiem
- stymuluje rozwój mózgu
- rozbudza zainteresowania, rozwija wyobraźnię
- porządkuje dziecięcy świat i pozwala się uporać z problemami
- przynosi ogromną wiedzę ogólną; rozbudowuje słownictwo
- uczy myślenia, pomaga w zrozumieniu ludzi, świata i siebie
- daje kontakt z bogactwem doświadczeń niemożliwych do zdobycia samemu
- stymuluje rozwój emocjonalny, rozwija wrażliwość i empatię
- uczy wartości moralnych, wpływa na zmianę negatywnych postaw na pozytywne
- dziecko czuje się ważne, kochane i coraz bardziej kompetentne
- ułatwia samodzielne czytanie, daje podwaliny pod sukces w mówieniu i czytaniu
- ułatwia publiczne wypowiedzi
- kształtuje nawyk czytania na całe życie
- jest najlepszą inwestycją w pomyślną przyszłość dziecka
W 2013 roku, a potem pod koniec 2014 roku do 90 proc. szpitali położniczych w całym kraju trafił pakiet „Pierwsza Książka Mojego Dziecka”, złożony z książki z tekstami dla rodziców i wierszami do czytania dziecku od urodzenia oraz płyty DVD z filmem edukacyjnym i kołysankami. Fundacja zleciła też badanie „Czy warto czytać dziecku od urodzenia?, które trwało od kwietnia 2014 do marca 2015 roku i było prowadzone przez Ośrodek Ewaluacji. Celem badania było poznanie zależności między czytaniem dziecku od urodzenia i rozwojem dziecka w różnych obszarach oraz zbadanie postaw wychowawczych rodziców.
Z badań wynikło m.in., że 30 proc. rodziców czytających dziecku od urodzenia, uznało, iż ich dzieci rozwijają się szybciej niż inne, zaś większość rodziców jest zdania, że rozwój przebiega w podobnym tempie, jak u innych dzieci. Badanie ma zostać powtórzone za kilka lat, gdy badane dzieci będą wchodzić w wiek szkolny. Wtedy okaże się, czy i na jakim poziomie ich kompetencje językowe różnią się od kompetencji innych dzieci.
Pełny raport dostępny jest w pliku pod tym adresem.