Mazda przyspiesza w kierunku elektryfikowanej przyszłości dzięki strategicznym innowacjom
7 kwietnia 2025 |Nowe strategie i innowacje produkcyjne pozwolą firmie elastycznie sprostać wyzwaniom ery elektryfikacji.
Mazda Corporation przedstawiła końcem marca strategię rozwoju swojej elektryfikacyjnej przyszłości, potwierdzając w ten sposób swoje zaangażowanie w dostarczanie klientom na całym świecie samochodów o doskonałych właściwościach jezdnych.
Podczas konferencji prasowej Mazda Multi-Solution Briefing Session w Tokio prezes i dyrektor generalny Masahiro Moro oraz członkowie jego zespołu kierowniczego ogłosili trzy kluczowe elementy, które pozwolą firmie elastycznie podchodzić do ery elektryfikacji dzięki polityce zarządzania na rok 2030:
Strategia Lean Asset: Mazda poprawi swoją konkurencyjność, optymalizując inwestycje w baterie i inne obszary, zmniejszając oczekiwane 2 biliony jenów inwestycji do około 1,5 biliona jenów poprzez współpracę i partnerstwa. Wykorzystując istniejące aktywa i tworząc silne partnerstwa, Mazda dąży do utrzymania jakości i maksymalizacji wiedzy fachowej, jednocześnie obniżając koszty w takich obszarach, jak architektura elektryczna/elektroniczna, układ hybrydowy oraz zarządzanie baterią i temperaturą. Zostało to już pomyślnie zademonstrowane poprzez partnerstwo z Changan Automobile, a także z innymi partnerami technologicznymi, takimi jak Toyota, Denso i BluE Nexus.
Strategia Mazda Multi-Solution: Mazda będzie nadal dostarczać klientom odpowiednie źródła układów napędowych, zapewniając wspaniałe wrażenia z jazdy przez wiele lat. Ta strategia zapewni, że pojazdy Mazdy będą wyposażone w najbardziej odpowiednie opcje układów napędowych, czy to silniki spalinowe, hybrydy, czy akumulatorowe pojazdy elektryczne, dostosowane do różnych warunków jazdy i potrzeb klientów.

Mazda Monozukuri Innovation 2.0: Napędzana szybkim postępem technologii inteligencji i coraz bardziej złożonymi produktami, Mazda będzie rozwijać swój rozwój oparty na modelach, aby poprawić elastyczność, wydajność i szybkość. Łącząc silniki spalinowe i technologie elektryfikacji, w tym akumulatorowe pojazdy elektryczne, Mazda zamierza osiągnąć znaczną wydajność operacyjną do 2030 r. To podejście rozszerzy wykorzystanie rozwoju opartego na modelach w całym łańcuchu dostaw, zapewniając bardziej wydajny rozwój i produkcję.
Komentując ogólny kierunek strategiczny Mazdy, prezydent Moro powiedział:
„Podczas gdy branża motoryzacyjna przechodzi przez sejsmiczną zmianę, która zdarza się raz na sto lat, Mazda nieustannie ewoluuje, aktualizując naszą „radość z jazdy” dla następnej generacji pojazdów. Wszyscy w Mazdzie jesteśmy zobowiązani do osiągnięcia właściwej równowagi między efektywnym zarządzaniem biznesem a rozwojem zrównoważonej technologii, aby dostarczać unikalną wartość niezależnie od skali biznesu”.
Strategie te opierają się na trzech kluczowych innowacjach:
SKYACTIV-Z: Nowy silnik SKYACTIV-Z będzie stanowić trzon oferty małych produktów Mazdy w erze elektryfikacji, spełniając normy emisji Euro 7, a jednocześnie zapewniając wysoką oszczędność paliwa i osiągi podczas jazdy. W połączeniu z wewnętrznym systemem hybrydowym Mazdy zadebiutuje w nowej generacji Mazdy CX-5 w 2027 roku. SKYACTIV-Z zmniejszy również liczbę jednostek silnika i oprogramowania sterującego, zwiększając wydajność rozwoju i produkcji.
Battery EV: opracowana przez Mazdę platforma dla pojazdów elektrycznych zasilanych akumulatorem będzie bardzo elastyczna — zarówno pod względem sprzętu, jak i oprogramowania — umożliwiając stosowanie różnych typów akumulatorów i modeli pojazdów. Własny pojazd elektryczny zasilany akumulatorem, zaplanowany na 2027 r., będzie produkowany w Japonii w celu wprowadzenia na rynek na całym świecie, a ogniwa akumulatorowe zostaną opracowane we współpracy z Panasonic Energy Corporation. Platforma ta została zaprojektowana z myślą o przyszłych technologiach, co zapewnia, że Mazda pozostanie na czele innowacji w zakresie pojazdów elektrycznych. Po Mazdzie 6e, nowy model SUV EV zostanie wprowadzony na rynek w drugiej fazie (2025–2027) planu komercjalizacji Mazdy do 2030 r.
Evolved Production Technology: Istniejąca linia produkcyjna Mazdy o mieszanym przepływie, ulepszona przez Monozukuri Innovation 2.0, będzie również wykorzystywana do pojazdów elektrycznych zasilanych bateriami, co zmniejszy początkowe nakłady inwestycyjne o 85% i czas przygotowania o 80% w porównaniu z budową nowego zakładu. Wprowadzenie „obiektów produkcyjnych, które nie zapuszczają korzeni”, wykorzystujących AGV (Automatic Guided Vehicles), poprawi elastyczność w reagowaniu na zmiany typu pojazdu i wolumenu produkcji. Ponadto innowacyjne podejście Mazdy do zakupu oprogramowania i technologia Factory OTA („Over The Air”) znacznie zmniejszą zapasy w łańcuchu dostaw.
Dzięki tym innowacjom Mazda nadal będzie dążyć do oferowania klientom samochodów, które będą się świetnie prowadzić.
W celu poznania wszystkich zalet elektrycznych modeli Mazdy warto umówić się na jazdę testową. Dopiero wówczas można odkryć dlaczego Mazda jest wyjątkowo atrakcyjnym wyborem w segmencie elektryków Premium.
Autoryzowany Salon i Serwis MAZDA D&R CZACH, ul. Krakowska 32, Rzeszów
Tel. 17 860 12 20, e-mail: czach@mazda-dealer.pl
https://www.mazda-rzeszow-czach.pl/samochody/
Foto: Mazda Motor Europe
Czytaj także: