Modnie i Zdrowo

Zupełnie nowy Mercedes-Benz CLA olśniewający, inteligentny, intuicyjny i elastyczny

17 marca 2025 | Źródło: Serwis Prasowy Mercedes-Benz Polska

Foto: Zupełnie nowy Mercedes-Benz CLA / Źródło: Serwis Prasowy Mercedes-Benz Polska

Najbardziej emocjonujący i efektywny, intuicyjny i inteligentny Mercedes-Benz w historii

Zupełnie nowy Mercedes-Benz CLA: najważniejsze informacje

Nowy CLA oferuje klientom więcej w każdym wymiarze: więcej przestrzeni, więcej wyrafinowania, więcej komfortu, więcej inteligencji i więcej efektywności w porównaniu do swojego poprzednika. To najbardziej inteligentny samochód, jaki kiedykolwiek wyprodukował Mercedes-Benz – i pierwszy model z całkiem nowej rodziny samochodów. Każdy z nich będzie dostępny zarówno z napędem elektrycznym, jak i zaawansowanym technicznie napędem hybrydowym. Jako pierwszy debiutuje w pełni elektryczny CLA.

Intuicyjny: najinteligentniejszy Mercedes-Benz w historii – dzięki systemowi operacyjnemu Mercedes-Benz (MB.OS)

Aktualny na lata i zawsze gotowy na nowe funkcje: regularne aktualizacje bezprzewodowe

Nowy CLA jest pierwszym samochodem, który w pełni korzysta z wewnętrznie opracowanego systemu operacyjnego Mercedes-Benz (MB.OS). Czyni go to najinteligentniejszym Mercedesem w historii. Nowy system, wspomagany sztuczną inteligencją, umożliwia wyposażenie każdego pojazdu w superkomputer podłączony do inteligentnej chmury Mercedes-Benz. Pozwala to na regularne bezprzewodowe aktualizacje najważniejszych funkcji, w tym – po raz pierwszy – systemów wspomagania jazdy. Dzięki temu CLA pozostanie aktualny przez wiele lat.

W drodze do spersonalizowanego cyfrowego doświadczenia: czwarta generacja systemu MBUX

MB.OS wyznacza początek czwartej generacji MBUX. Otwiera nowy świat spersonalizowanych doświadczeń i intuicyjnej interakcji pomiędzy człowiekiem, a samochodem, wyznaczając nowe standardy w branży motoryzacyjnej. Kolejna generacja MBUX-a to pierwszy samochodowy system informacyjno-rozrywkowy, który integruje sztuczną inteligencję (AI) zarówno od firmy Microsoft, jak i Google. MB.OS po raz pierwszy w jednym systemie łączy wielu agentów AI. Dzięki maksymalnej elastyczności pozwala harmonijnie integrować treści od zewnętrznych dostawców. Jednocześnie zachowuje typowy dla Mercedesa interfejs, zapewniając klientom znane wrażenia.

Wyjątkowo intuicyjny i indywidualny: MBUX z nowym interfejsem i koncepcją obsługi

MBUX Superscreen jest zasilany przez najnowocześniejsze, wydajne układy scalone i grafikę w czasie rzeczywistym, którą zapewnia silnik gier Unity. Nowa koncepcja obsługi i wyświetlania informacji jest dostosowana do indywidualnych preferencji klienta. Bardziej rozwinięta warstwa zerowa MBUX na centralnym ekranie pokazuje najważniejsze informacje, sugestie i – po raz pierwszy – ostatnio używane aplikacje1). W widoku aplikacji można je teraz przenosić i grupować w indywidualnie nazywanych folderach, podobnie jak w przypadku smartfonów. Gdy aplikacja jest otwarta, proste przesunięcie w lewo powoduje powrót do widoku aplikacji, a kolejne przesunięcie przenosi użytkownika z powrotem do warstwy zerowej. Alternatywnie do warstwy zerowej można przejść bezpośrednio w dowolnym momencie za pomocą przycisku ekranu głównego.

Inteligentny, przystępny i empatyczny jak przyjaciel: nowy Wirtualny Asystent MBUX

Dzięki generatywnej sztucznej inteligencji nowy Wirtualny Asystent MBUX rewolucjonizuje relację między samochodem, a kierowcą. Umożliwia on złożone, wieloetapowe dialogi – takie, jakie można prowadzić ze znajomym dysponuje także pamięcią krótkotrwałą. Bazując na ChatGPT4o i wyszukiwaniu za pomocą Microsoft Bing, łączy zbiorową wiedzę internetu, a dzięki Google Gemini jest również biegły w pytaniach związanych z nawigacją. Dostęp do informacji z platformy Google Maps zapewnia użytkownikom szczegółowe i spersonalizowane odpowiedzi na pytania dotyczące nawigacji, punktów zainteresowania i wiele więcej. Wirtualny Asystent MBUX jest zawsze obecny w warstwie zerowej jako „żywy” awatar w postaci gwiazdy Mercedesa. Podczas aktywnego dialogu rozpoznaje emocje i może odpowiednio reagować.

Inteligentna nawigacja, której można zaufać: dedykowane rozwiązanie Google Maps

Nawigacja w nowym CLA bazuje na Google Maps. Rozwiązanie opracowane w ramach partnerstwa Google z Mercedes-Benz stanowi jedną z pierwszych integracji nowego motoryzacyjnego Agenta AI Google Cloud na potrzeby realizacji usług konwersacyjnych w samochodzie z Google Maps. Inteligentna nawigacja Mercedes-Benz planuje najszybszą i najwygodniejszą trasę, w tym postoje na ładowanie, uwzględniając wiele czynników. Również zintegrowana komunikacja wizualna osiąga nowy wymiar – dzięki nawigacji MBUX Surround, która płynnie, w czasie rzeczywistym integruje widok systemów wsparcia kierowcy z trójwymiarową reprezentacją otoczenia i wskazówkami dotyczącymi trasy w zestawie wskaźników. Efekt: lepsza świadomość sytuacyjna kierowcy, który może zobaczyć to, co „widzi” CLA – i jak wspierają go systemy wspomagania.

MB.DRIVE wyznacza nowy standard dzięki najnowocześniejszym systemom wspomagania jazdy i parkowania

Warianty nowego CLA w Europie są standardowo wyposażone w rozbudowane funkcje z zakresu bezpieczeństwa oraz Asystenta utrzymania odległości DISTRONIC. Dodatkowe systemy z zakresu wsparcia i komfortu będą oferowane pod nazwą MB.DRIVE1). Od chwili wprowadzenia na rynek dostępny będzie pakiet MB.DRIVE ASSIST, który uzupełnia Asystenta utrzymania odległości DISTRONIC o Asystenta układu kierowniczego, stając się najnowocześniejszym systemem wspomagania jazdy na drugim poziomie SAE. Nowością w CLA jest Asystent zmiany pasa ruchu, który ułatwia ten manewr – wystarczy kliknięcie dźwignią kierunkowskazów. Systemy wspomagające bezpieczeństwo mogą zapobiec wielu wypadkom.

Bezproblemowy na drodze: CLA z technologią EQ to „jednolitrowy samochód” epoki elektrycznej

Zdumiewająco niskie zużycie energii i duży zasięg

Ślad węglowy nowego, w pełni elektrycznego CLA w całym łańcuchu wartości w porównaniu z jego niezelektryfikowanym poprzednikiem został zmniejszony o 40%. Wyjątkowo niskie zużycie energii i imponujący zasięg na tle standardów w tym segmencie sprawiają, że CLA winduje elektromobilność w codziennej eksploatacji na nowy poziom. Jako pierwsze na rynek trafią warianty CLA 250+ z technologią EQ (zużycie energii w cyklu mieszanym: 12,2–14,1 kWh/100 km | emisja CO₂ w cyklu mieszanym: 0 g/km)2) oraz CLA 350 4MATIC z technologią EQ (zużycie energii w cyklu mieszanym: 12,5–14,7 kWh/100 km | emisja CO₂ w cyklu mieszanym: 0 g/km)2), dysponując zasięgiem do 792 kilometrów2). 272-konny CLA 250+ z technologią EQ oferuje wyjątkową w swojej klasie swobodę jazdy. CLA 350 4MATIC z technologią EQ o mocy 354 KM jako wersja o wysokich osiągach jest pozycjonowany na szczycie oferty.



800-woltowa elektryczna architektura sprawia, że ładowanie może być niemal tak szybkie jak tankowanie

800-woltowa instalacja w połączeniu z nową generacją akumulatorów pozwala znacznie skrócić czas ładowania. Zasięg CLA 250+ z technologią EQ można zwiększyć nawet o 325 kilometrów3) w ciągu 10 minut ładowania. W przypadku wariantów CLA 250+ i CLA 350 4MATIC szybkie ładowanie prądem stałym (DC) jest możliwe z mocą do 320 kW.

Nowa generacja akumulatorów o wysokiej gęstości energii i mniejszym śladzie węglowym

Nowe, w pełni elektryczne warianty CLA 250+ i CLA 350 4MATIC są wyposażone w topową wersję akumulatorów litowo-jonowych o użytecznej pojemności 85 kWh. Ogniwa mają anody wykorzystujące mieszankę tlenku krzemu z grafitem. W porównaniu z poprzednią baterią z konwencjonalnymi anodami grafitowymi grawimetryczna gęstość energii ogniw wzrosła nawet o 20%. Objętościowa gęstość energii chemii ogniw wynosi 680 Wh/l. W dalszym stopniu ograniczono tu zawartość kobaltu. Nowa generacja akumulatorów, w porównaniu z poprzednią, reprezentuje zmniejszenie śladu węglowego na jedno ogniwo o około 30%. To zasługa wdrożenia środków ograniczających emisję dwutlenku węgla, neutralnej pod względem emisji CO2 netto4) produkcji ogniw oraz wykorzystania przy produkcji anod, katod i obudów ogniw energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych.

Sprinter i maratończyk w jednym: nowa dwubiegowa skrzynia biegów

Dwubiegowa skrzynia biegów przy głównym napędzie tylnej osi w każdej sytuacji łączy wysoką dynamikę z wzorową efektywnością. Pierwszy bieg umożliwia uzyskiwanie doskonałego przyspieszenia ze startu zatrzymanego oraz wysokiego uciągu, a także oferuje imponującą efektywność w ruchu miejskim. Drugi jest przeznaczony do dostarczania mocy przy szybkiej jeździe i wysokiej efektywności na autostradzie, zapewniając duży zasięg oraz komfort na długich dystansach. Również maksymalna prędkość jest osiągana na drugim biegu.

„Darmowe” ciepło dla efektywnego wstępnego kondycjonowania: wieloźródłowa pompa ciepła w standardzie

Elektryczny CLA jest pierwszym samochodem Mercedes-Benz wyposażonym w pompę ciepła powietrze-powietrze. Nie korzysta ona już z obiegu cieczy i jako model tzw. wieloźródłowy może wykorzystywać równolegle trzy źródła energii: ciepło odpadowe z elektrycznego układu napędowego, akumulatora, a także z powietrza otoczenia. Używając tego „darmowego” ciepła, pompa ciepła powietrze-powietrze przyczynia się do uzyskania wysokiej efektywności nowego CLA. Wymaga tylko około 1/3 energii elektrycznej, jakiej do uzyskania tej samej mocy potrzebowałoby porównywalne ogrzewanie pomocnicze.

Elastyczność w zależności od indywidualnych potrzeb: napęd w pełni elektryczny lub zaawansowany technicznie 48-woltowy napęd hybrydowy

Nowoczesna hybryda w trzech wersjach mocy pojawi się pod koniec roku

W pełni elektryczne warianty odgrywają kluczową rolę we wdrażaniu zrównoważonej strategii biznesowej Mercedes-Benz. Tempo tej transformacji determinują jednak życzenia i potrzeby klientów w zakresie mobilności w różnych regionach świata. Pod koniec roku nowy CLA będzie dostępny również jako hybryda z techniką 48 V, z elektrycznym silnikiem zintegrowanym ze skrzynią biegów. Modułowa architektura rodziny modelowej CLA zapewnia maksymalną elastyczność, jeśli chodzi o dobór koncepcji napędu oraz produkcję. Najnowocześniejszy silnik spalinowy hybrydowego CLA będzie początkowo oferowany w trzech wersjach mocy. Klienci będą mieli wybór pomiędzy napędem na przednie koła oraz napędem na obie osie 4MATIC.

Hybrydowe warianty CLA mogą jeździć w trybie całkowicie elektrycznym i odzyskiwać energię

Silnik elektryczny, falownik i skrzynia biegów w nowym hybrydowym CLA tworzą wysoce zintegrowany moduł. Jednostka elektryczna zapewnia inteligentne wsparcie w całym zakresie prędkości. Przy szybkościach miejskich i gdy zapotrzebowanie na moc spada poniżej 20 kW, hybrydowe warianty mogą jeździć w trybie całkowicie elektrycznym. Tak zwane elektryczne żeglowanie jest możliwe przy prędkości do około 100 km/h. Szczególną cechą silnika jest jego zdolność do odzyskiwania energii na wszystkich ośmiu biegach, z mocą do 25 kW.

Olśniewający: emocjonujący wyraz atletycznej siły

Budzi pożądanie: sportowe proporcje i zjawiskowe linie

CLA z technologią EQ urzeka ekscytującą interakcją inteligencji z emocjami – i na nowo definiuje motoryzacyjne pożądanie. Duży rozstaw osi, krótkie zwisy i muskularny tył w stylu GT stanowią emocjonujący wyraz atletycznej siły. Sportowe proporcje są wzmocnione przez niskie przeszklenia, długą przednią pokrywę z wyrazistymi przetłoczeniami oraz duże koła. Muskularne błotniki mają swoją kontynuację w linii biegnącej przez profil aż ku muskularnemu tyłowi. Purystyczny język designu podkreśla rzeźbiarskie płaszczyzny za pomocą zredukowanych linii i precyzyjnych połączeń. Wiodące boczne linie tworzą zjawiskową grę światła i cienia.

Promienna „twarz”: panel z podświetlanym wzorem Mercedes-Benz

Kultowa sportowa osłona chłodnicy w kształcie litery A na potrzeby elektrycznej epoki została zinterpretowana na nowo. Innowacyjny gwiezdny panel po raz pierwszy w seryjnym Mercedesie dysponuje pełnym podświetleniem, które łącznie obejmuje 142 indywidualnie animowane gwiazdy LED z efektem chromu, tworzące charakterystyczną sygnaturę CLA. Jedną z niewielu wizualnych różnic cechujących warianty hybrydowe jest klasyczna osłona chłodnicy z chromowanym wzorem Mercedes-Benz, standardowo otoczona światłowodem LED.

Rozjaśniają dzień i noc: reflektory i tylne lampy z motywem gwiazdy

W przypadku opcjonalnych reflektorów MULTIBEAM LED wzór świateł do jazdy dziennej przybiera kształt gwiazdy Mercedes-Benz. Lampy łączy pas świetlny. Również tylne światła są połączone podświetlaną listwą i wyróżniają się motywem gwiazdy. Ta kombinacja nadaje CLA niepowtarzalną wizualną sygnaturę. Dzięki temu samochód jest natychmiast rozpoznawalny o każdej porze dnia i nocy. Standardowe reflektory LED High Performance mają chromowany element designu w kształcie gwiazdy.

Mnóstwo światła w kabinie: standardowo montowany dach panoramiczny potęguje wrażenie przestronności

Wszystkie warianty CLA są wyposażone w duży, jednoczęściowy dach panoramiczny. Nieruchomy szklany panel nie ma środkowego wspornika i rozciąga się od ramy przedniej szyby aż do tyłu, dzięki czemu zapewnia podróżującym niespotykane wrażenia, z niemal niezakłóconym widokiem w górę. Jednocześnie zastosowanie panoramicznego dachu owocuje większą ilością miejsca nad głową w porównaniu z poprzednikiem. Izolowane termicznie bezpieczne szkło, folia przeciwsłoneczna IR (podczerwieni) oraz powłoka niskoemisyjna (LowE) chronią przed światłem słonecznym i ciepłem.

Nowe wrażenia przestrzenne: minimalistyczny design wnętrza skupiający się na trzech ikonicznych elementach high-tech

Wnętrze CLA oferuje nowe wrażenia luksusu w tej klasie pojazdów. Design bazuje na zasadzie redukcji do tego, co najważniejsze. Zmniejsza nacisk na podstawową strukturę i skupia się na kilku elementach o wzornictwie typowym dla zaawansowanych technologii – high-tech. Najważniejszym jest opcjonalny, zdający unosić się w przestrzeni MBUX Superscreen, który rozciąga się na całą szerokość wnętrza. Za imponującą szklaną powierzchnią znajdują się 10,25-calowy zestaw wskaźników oraz 14-calowy ekran centralny. Po rynkowej premierze w CLA jako opcja dostępny będzie MBUX Superscreen z dodatkowym 14-calowym ekranem dla pasażera z przodu. Kolejnym przyciągającym wzrok elementem jest konsola środkowa, która również wydaje się unosić w powietrzu, jej wysokie położenie wzmacnia sportowy charakter samochodu. Podobnie jak w autach wyższych klas jest podzielona na dwa poziomy. Górna sekcja ma rozległą trójwymiarową powierzchnię wykończeniową ze zintegrowanym podwójnym uchwytem na pojemniki z napojem i opcjonalną bezprzewodową ładowarką do smartfonów. Trzecim elementem high-tech są duże, pokryte skórą, środkowe sekcje paneli drzwi, które również wydają się swobodnie dryfować. Ich trójwymiarowy kształt łączy się z uchwytem drzwi o klasycznej rurowej formie.

Najlepsze w klasie wyposażenie: reinterpretacja nowoczesnego luksusu Mercedes-Benz

Atrakcyjny i wszechstronny wybór kolorów oraz materiałów podkreśla charakterystyczne cechy Mercedes-Benz oraz zaangażowanie producenta w trendsetterski design. Lista opcji obejmuje nowe odcienie lakieru: miętowy aqua oraz przejrzysty niebieski metalik, a także nowo opracowaną tapicerkę siedzeń z „technicznym” perłowym efektem, która łączy czerń z bielą. Do wyboru są także elementy wykończenia z drewna o otwartych porach i szczotkowanego aluminium, z powłoką o anodowanym wzornictwie oraz dekoracyjną powierzchnią przypominającą papier – to nowość w branży motoryzacyjnej.

Intuicyjna interakcja i proaktywne wsparcie dla kierowcy

Zupełnie nowy Mercedes-Benz CLA: system operacyjny Mercedes-Benz i systemy wspomagania jazdy

·       Najsprytniejszy Mercedes-Benz w historii

·       Po raz pierwszy bezprzewodowe aktualizacje całego oprogramowania pojazdu, w tym systemów wspomagania jazdy

·       Nowa generacja systemu MBUX – z myślą o jeszcze bardziej intuicyjnym i spersonalizowanym doświadczeniu użytkownika

·       Nowy Wirtualny Asystent MBUX oferuje pierwszy samochodowy system ze sztuczną inteligencją od Google i Microsoft – dla naturalnych i złożonych rozmów

·       Dopasowane systemy wspomagające MB.DRIVE wyznaczają nowe standardy bezpieczeństwa i komfortu

Nowy CLA jest pierwszym samochodem, który w całości polega na wewnętrznie opracowanym systemie operacyjnym Mercedes-Benz – MB.OS. W rezultacie jest najsprytniejszym Mercedesem, jaki kiedykolwiek powstał. Głęboka integracja architektury chip-to-cloud z pojazdem umożliwia kontrolę wszystkich siłowników i czujników, zapewniając niezrównane wrażenia immersyjne oraz inteligentną integrację funkcji pojazdu z interfejsem użytkownika. MB.OS to mózg nowego CLA. Kontroluje cztery obszary: inforozrywkę, zautomatyzowaną jazdę, nadwozie i komfort oraz jazdę i ładowanie. W swojej koncepcji pomaga oddzielić sprzęt od oprogramowania, dzięki czemu rozwój oprogramowania jest szybszy i bardziej elastyczny.

Począwszy od nowego CLA producent luksusowych aut ze Stuttgartu dzieli technologiczną inteligencję swoich samochodów na trzy kategorie: MBUX, MB.DRIVE i MB.CHARGE. MB.DRIVE to nowe zbiorcze określenie inteligentnych systemów wspomagania jazdy.

Dzięki MB.OS nowy CLA będzie na bieżąco przez lata – zawsze gotowy na nowe funkcje

CLA wyposażono w superkomputery podłączone do inteligentnej chmury Mercedes-Benz. Umożliwia to bezprzewodowe aktualizacje1) całego oprogramowania pojazdu, w tym – po raz pierwszy – systemów wspomagania jazdy. Dzięki temu CLA pozostaje na bieżąco i zachowuje swoją atrakcyjność przez całe lata, podobnie jak smartfon, który regularnie otrzymuje nowe aplikacje oraz rozszerzone funkcje. Aby zapewnić klientom najwyższej jakości treści i doświadczenia, Mercedes-Benz współpracuje z wiodącymi globalnymi partnerami, takimi jak Google oraz Microsoft. System operacyjny Mercedes-Benz zapewnia maksymalną elastyczność, jeśli chodzi o harmonijną integrację treści od zewnętrznych dostawców. Typowy interfejs użytkownika Mercedes-Benz zostaje zachowany, zapewniając znane i cenione wrażenia użytkownika.

System operacyjny Mercedes-Benz charakteryzuje się również wydajniejszą pracą oprogramowania. W rezultacie bezprzewodowe aktualizacje zużywają znacznie mniej energii w porównaniu z poprzednim systemem. Dzięki zaawansowanym technologiom, wdrażaniu trybów oszczędzania energii i inteligentnej kontroli poszczególnych funkcji MB.OS pozwala Mercedes-Benz wyznaczać nowe standardy w zakresie efektywności energetycznej. Oznacza to większy zasięg oraz mniejszą emisję dwutlenku węgla.

Premiera czwartej generacji systemu MBUX: wyjątkowo intuicyjnej i spersonalizowanej

Sprawdzony i popularny system informacyjno-rozrywkowy Mercedes-Benz User Experience (MBUX) korzysta teraz z MB.OS, co oznacza początek czwartej generacji MBUX-a. To otwarcie nowego świata spersonalizowanych doświadczeń i intuicyjnej interakcji między człowiekiem, a pojazdem, ale to także ustanowienie nowych standardów w całej branży motoryzacyjnej. Nowa generacja MBUX-a to pierwszy na świecie – samochodowy system informacyjno-rozrywkowy, który integruje sztuczną inteligencję (AI) zarówno od firmy Microsoft, jak i Google, po raz pierwszy łącząc wielu agentów AI w jednym systemie.

Nawet trzy ekrany są zasilane najnowocześniejszymi, wysokowydajnymi chipami i grafiką w czasie rzeczywistym z silnika gier Unity. Nowa koncepcja obsługi i wyświetlania informacji jest dostosowana nie tylko do samochodu, ale także do indywidualnych preferencji klienta, zgodnie z zasadą projektowania polegającą na redukcji do tego, co najważniejsze. Udoskonalona warstwa zerowa systemu MBUX na centralnym ekranie pokazuje najważniejsze informacje, sugestie i – po raz pierwszy – ostatnio używane aplikacje1). W widoku aplikacji można je teraz przenosić i grupować w indywidualnie nazywanych folderach, podobnie jak w smartfonie. Gdy aplikacja jest otwarta, proste przesunięcie w lewo powoduje powrót do zbiorczego widoku. Kolejne przesunięcie przenosi użytkownika z powrotem do warstwy zerowej. Alternatywnie można do niej przejść bezpośrednio w dowolnym momencie za pomocą przycisku ekranu głównego.

Wirtualny Asystent MBUX: inteligentny, przystępny i empatyczny niczym przyjaciel

Dzięki generatywnej sztucznej inteligencji (AI) nowy Wirtualny Asystent MBUX rewolucjonizuje relację pomiędzy samochodem a kierowcą. To kolejny ewolucyjny krok w rozwoju asystenta głosowego MBUX, który wykracza teraz daleko poza reagowanie na polecenia. Wirtualny Asystent MBUX umożliwia prowadzenie złożonych, wieloetapowych dialogów – jak ze znajomym – i dysponuje pamięcią krótkotrwałą. Aktywuje się go hasłem „Hej Mercedes”. Korzystając z ChatGPT4o i wyszukiwarki Microsoft Bing, łączy on zbiorową wiedzę internetu. Na przykład: „Hej Mercedes, kiedy zaczyna się sezon kwitnienia wiśni w Japonii? A kiedy w Niemczech?”. Użytkownicy mogą mówić naturalnie, nie skupiając się na konkretnych sformułowaniach. Wirtualny Asystent może na przykład odpowiadać na pytania takie jak „Hej Mercedes, co to jest czarna dziura? Wyjaśnij to tak, aby dzieci mogły to zrozumieć”.

Dzięki Google Gemini Wirtualny Asystent MBUX jest również biegły w pytaniach związanych z nawigacją. Motoryzacyjny agent AI z Google Cloud, opracowany z Gemini za pośrednictwem Vertex AI, jest specjalnie przystosowany do wymogów panujących w branży motoryzacyjnej. Dzięki dostępowi do informacji z platformy Google Maps potrafi udzielać użytkownikom szczegółowych i spersonalizowanych odpowiedzi na pytania dotyczące nawigacji, punktów zainteresowania i nie tylko. Na przykład może odpowiedzieć sugestiami na pytanie: „Hej Mercedes, mam dziś randkę. Masz jakieś pomysły na coś specjalnego do zrobienia w tej okolicy?”.

Co więcej, Wirtualny Asystent MBUX potrafi zachować kontekst wypowiedzi. W zależności od omawianego tematu może przełączać się pomiędzy Automotive AI Agent od Google oraz ChatGPT. Oznacza to, że użytkownicy są w stanie kontynuować rozmowy i pobierać informacje w trakcie podróży. Wirtualny Asystent MBUX jest zawsze obecny na warstwie zerowej jako „żywy” awatar w postaci gwiazdy Mercedes-Benz. Podczas aktywnego dialogu rozpoznaje emocje i może odpowiednio reagować. Awatar gwiazdy potrafi wyrazić nastrój i okazać empatię, zapewniając wizualną informację zwrotną za pomocą kolorowych animacji. Domyślnie ma kolor niebieski (czerwony w linii AMG). Jeśli wykryje, że klient jest w pozytywnym nastroju, zmienia barwę na zieloną. A jeśli dostrzeże wyraźne szczęście lub podekscytowanie, na przykład w związku z planowaną randką, staje się bardziej kolorowy. W przypadku złości lub smutku zmienia kolor na pomarańczowy/czerwony. Dzięki różnym animacjom Wirtualny Asystent MBUX sygnalizuje również, czy mówi, słucha czy przetwarza informacje. Jasność, intensywność ruchu i kolor gwiazdy płynnie ze sobą współdziałają, aby intuicyjnie komunikować się z kierowcą.

Indywidualna rozrywka dla pasażera z przodu

Zupełnie nowy CLA oferuje pasażerowi z przodu opcjonalny 14-calowy ekran na potrzeby indywidualnej rozrywki. Regularnie rosnące portfolio aplikacji obejmuje platformy strumieniowego przesyłania wideo, takie jak Disney+. Ta popularna usługa strumieniowego przesyłania wideo oferuje szeroką gamę filmów i seriali od Disney, Pixar, Marvel, Star Wars i National Geographic. Od momentu uruchomienia zyskała miliony subskrybentów na całym świecie i koncentruje się na ekskluzywnych treściach, aby stale poszerzać swoją bazę użytkowników. Dzięki przyjaznemu dla użytkownika interfejsowi i stale rosnącej bibliotece Disney+ jest stałym elementem rynku przesyłania strumieniowego. Teraz będzie dostępny w zupełnie nowym CLA – a wkrótce w innych modelach Mercedes-Benz. Do wyboru będzie również platforma do strumieniowego przesyłania wideo RIDEVU od Sony Pictures Entertainment, a także gry wideo z szerokim wyborem tytułów AAA dostarczane przez Boosteroid – dostawcę gier w chmurze. Aby cieszyć się najlepszymi wrażeniami z gier w samochodzie, klienci mogą używać kontrolera Bluetooth lub telefonu komórkowego. Kontroler może być wykorzystywany we współpracy z ekranem dla pasażera nawet podczas jazdy, a w przypadku centralnego wyświetlacza – tylko podczas postoju.

Wygaszacz ekranu dla pasażera można dostosować, wgrywając własne zdjęcia. Aby zapobiegać rozproszeniu kierowcy, zastosowano liczne środki ostrożności, takie jak technologia śledzenia wzroku.

Nawigacja MBUX Surround: harmonijna integracja wspomagania jazdy i wskazówek dotyczących trasy

Komunikacja wizualna osiąga nowy wymiar również dzięki nawigacji MBUX Surround. Dzięki głęboko zintegrowanej architekturze MB.OS zaawansowany system nawigacyjny w czasie rzeczywistym wizualizuje sytuację na drodze. System płynnie łączy w zestawie wskaźników widok wspomagania jazdy z trójwymiarową reprezentacją otoczenia i wskazówkami dotyczącymi trasy. Pokazuje przy tym innych użytkowników drogi, takich jak samochody, rowery, motocykle i piesi. Integracja informacji na wyświetlaczu przed kierowcą przy użyciu grafiki 3D z silnika gier zapewnia niezwykle intuicyjny ogląd sytuacji.

Widząc to, co może „dostrzec” CLA i jego systemy wspomagające, kierowca zyskuje lepszą świadomość sytuacyjną. Buduje to również zaufanie na drodze do autonomicznej jazdy. Wyświetlanie wskazówek dotyczących trasy w reprezentacji otoczenia może być szczególnie pomocne w zatłoczonym ruchu miejskim. Użytkownik jest w stanie wcześnie zobaczyć, co znajduje się na drodze przed nim, na przykład za kolejnym zakrętem, szybko i łatwo rozpoznając otaczające budynki i inną infrastrukturę. Poprzez wizualizację wirtualnej rzeczywistości w czasie rzeczywistym system zapewnia również zintegrowany przegląd statusu samochodu, w tym kierunkowskazów oraz świateł drogowych i mijania. Przyspieszenie i wytracanie prędkości są wizualizowane przez dostosowaną prędkość kół.

Inteligentna nawigacja, której możesz zaufać, z dostosowanymi wskazówkami z Google Maps

Nawigacja w nowym CLA bazuje na Google Maps. Unikalny system nawigacyjny dostarcza klientom Mercedes-Benz to, co najlepsze z obu światów: podstawowe usługi Google Maps jako uznany punkt odniesienia plus zaufany interfejs użytkownika Mercedes-Benz. Oferuje także znane usługi Mercedes-Benz z obszarów ładowania i parkowania. Rozwiązanie nawigacyjne opracowane we współpracy Google i Mercedes-Benz jest jednym z pierwszych systemów integrujących nowego motoryzacyjnego agenta AI Google Cloud na potrzeby samochodowego użytku z Google Maps.

Inteligentna nawigacja Mercedes-Benz na podstawie wielu czynników planuje najszybszą i najwygodniejszą trasę wraz z postojami na ładowanie. Dynamicznie reaguje na korki lub zmiany w stylu jazdy, a także korzysta z ciągłych prognoz zużycia energii. W przyszłości jeszcze dokładniej, na podstawie wysokości pojazdu, uwzględniane będą przewidywane warunki wiatru.

Aby obliczyć trasę, system kalkuluje zapotrzebowanie na energię. Bierze pod uwagę topografię i profil drogi, temperaturę otoczenia, prędkość oraz potrzeby ogrzewania i chłodzenia, a także inne czynniki, w tym ruch drogowy oraz dostępne stacje ładowania, ich moc i warunki płatności. Obliczenia odbywają się w chmurze i są łączone z danymi pokładowymi.

Inteligentna nawigacja rozpoznaje, kiedy konieczna jest przerwa na ładowanie i automatycznie ją planuje, koncentrując się na optymalizacji całkowitego czasu podróży. Czasami dwa krótkie postoje na ładowanie na stacji o wyższej mocy mogą okazać się korzystniejsze niż jeden dłuższy postój. Ponadto inteligentna nawigacja automatycznie dostosowuje ustawienia ładowania i optymalizuje je pod kątem szybkiego uzupełniania energii. Obejmuje to wstępne kondycjonowanie akumulatora, tak aby we właściwym czasie zapewnić mu optymalną temperaturę do szybkiego ładowania prądem stałym. System zapewnia również wskazówki dotyczące oszczędzania energii.

Mercedes-Benz jest pierwszym producentem samochodów, który wprowadził zintegrowaną funkcję rezerwacji stacji ładowania. Począwszy od Niemiec i USA klienci Mercedes-Benz mogą korzystać ze zintegrowanej usługi ładowania MB.CHARGE Public, która pozwala zarezerwować z wyprzedzeniem punkt ładowania na wybranych firmowych stacjach Mercedes-Benz. Na 2025 r. planowane są dalsze wdrożenia, z długoterminowym celem utworzenia około 10 000 punktów ładowania do końca tej dekady. Początkowo opcja rezerwacji w ramach MB.CHARGE Public będzie bezpłatna, lecz z zastrzeżeniem prawa do pobierania opłat w przyszłości. Jak to działa? Gdy aktywne jest prowadzenie po trasie, samochód automatycznie dokonuje rezerwacji 15 minut przed dotarciem do stacji. Funkcja rezerwacji oszczędza czas oczekiwania i zapewnia pewność co do dostępności punktu ładowania.

KEYLESS-GO teraz z automatycznym blokowaniem i odblokowywaniem

Nowy CLA jest dostępny z opcjonalną funkcją dostępu bezkluczykowego KEYLESS-GO. W najnowszej generacji tego systemu, w zależności od rynku, samochód automatycznie blokuje się lub odblokowuje, gdy użytkownik zbliża się lub oddala wraz z kluczykiem. W razie potrzeby funkcję można dezaktywować. Ponadto KEYLESS-GO jest opcjonalnie dostępny z funkcją HANDSFREE ACCESS, która umożliwia automatyczne otwieranie i zamykanie bagażnika poprzez ruch stopą pod tylnym zderzakiem.

Zaawansowane systemy wspomagania jazdy i parkowania – MB.DRIVE wyznacza nowy standard

Warianty nowego CLA w Europie są standardowo wyposażone w rozbudowane funkcje z zakresu bezpieczeństwa oraz Asystenta utrzymania odległości DISTRONIC. Szczegóły techniczne obejmują osiem kamer, pięć czujników radarowych, dwanaście czujników ultradźwiękowych i chłodzony cieczą superkomputer z rezerwami mocy wystarczającymi do obsługi przyszłych funkcji oraz regularnych bezprzewodowych aktualizacji.

Mercedes-Benz łączy dodatkowe systemy wspomagające komfort pod szyldem MB.DRIVE. Dostępne lub planowane są następujące cyfrowe dodatki1):

·       MB.DRIVE ASSIST: dostępny jako opcja od momentu wprowadzenia na rynek w Europie. Oferuje znacznie większy komfort, uzupełniając Asystenta utrzymania odległości DISTRONIC o Asystenta układu kierowniczego, stając się najnowocześniejszym systemem wspomagania jazdy na drugim poziomie SAE. Nowością w CLA jest Asystent zmiany pasa ruchu, który ułatwia ten manewr – wystarczy kliknięcie dźwignią kierunkowskazów.

 

·       MB.DRIVE ASSIST PLUS (premiera planowana później) oferuje ulepszone funkcje wspomagania, w zależności od rynku, w tym rozbudowanego Asystenta utrzymania odległości DISTRONIC+. Planowane jest również wprowadzenie funkcji automatycznej zmiany pasa ruchu na autostradach.

 

·       MB.DRIVE ASSIST PRO: zawiera dwie dodatkowe kamery, co pozwala na realizację nowych funkcji wspomagania w ruchu miejskim na poziomie 2++ SAE. Technicznie rzecz biorąc, ze względu na modułową konstrukcję MB.DRIVE ASSIST PRO będzie dostępny w CLA na całym świecie, ale z uwagi na przepisy jeszcze nie wszędzie może być zatwierdzony. Wprowadzenie na rynek chińskiej wersji jest wstępnie planowane na 2025 r., ponieważ pozwalają na to tamtejsze ramy regulacyjne. Możliwość regulacyjna istnieje również w USA, gdzie wprowadzenie na rynek planowane jest na 2026 r.

 

·       MB.DRIVE PARKING ASSIST: może lepiej i szybciej rozpoznawać miejsca parkingowe po obu stronach auta (w tym ukośne). Wykrywa również miejsca parkingowe oznaczone nie tylko białymi liniami. Ponadto możliwe jest teraz automatyczne opuszczenie miejsca parkingowego nawet po samodzielnym zaparkowaniu samochodu

 

·       MB.DRIVE PARKING ASSIST 360: wzbogaca pakiet Asystenta parkowania o nowe i ulepszone widoki otoczenia oraz nowy wygląd interfejsu.

Bezproblemowy na drodze – dzięki innowacyjnym napędom i typowym dla marki zaletom

Zupełnie nowy Mercedes-Benz CLA: układ napędowy, podwozie, aerodynamika i bezpieczeństwo

·       800-woltowa instalacja i falownik SiC wprowadzają technologię VISION EQXX do produkcji seryjnej

·       Dwubiegowa przekładnia przyczynia się do zwiększenia efektywności i umożliwia szczególnie dynamiczną jazdę

·       Do 325 kilometrów zasięgu w ciągu zaledwie 10 minut ładowania (dane dla CLA 250+ z technologią EQ, zasięgu WLTP i odpowiedniej stacji DC 500 A)

·       Doskonały współczynnik oporu powietrza (Cd) – od 0,21 – przy minimalnych wahaniach w obrębie gamy modelowej

·       Przygotowanie do dwukierunkowego ładowania (V2G i V2H)

·       Centralna poduszka powietrzna po raz pierwszy dostępna w tej klasie pojazdów

·       Wysoki poziom bezpieczeństwa czynnego i biernego oraz wielostopniowy system ochrony przed wysokim napięciem

Zupełnie nowy CLA z technologią EQ to „jednolitrowy samochód” epoki elektrycznej. Dzięki wyjątkowo niskiemu zużyciu energii i imponującemu zasięgowi w swoim segmencie winduje poziom elektromobilności w codziennej eksploatacji na nowy poziom. Początkowo na rynek trafią warianty CLA 250+ z technologią EQ (zużycie energii w cyklu mieszanym: 12,2–14,1 kWh/100 km | emisja CO₂ w cyklu mieszanym: 0 g/km)2) oraz CLA 350 4MATIC z technologią EQ (zużycie energii w cyklu mieszanym: 12,5–14,7 kWh/100 km | emisja CO₂ w cyklu mieszanym: 0 g/km)2). Do końca roku gama modelowa zostanie poszerzona o dodatkowe warianty akumulatorowo-elektryczne oraz CLA z technicznie zaawansowanym napędem hybrydowym (patrz: osobny rozdział).

Dzięki zasięgowi do 792 kilometrów w cyklu WLTP2) nowy CLA 250+ z technologią EQ oferuje dużą swobodę jazdy w swoim segmencie. Ten 272-konny wariant może przejechać ze Stuttgartu do Kilonii lub z Bremy do Monachium bez postojów na ładowanie. Odmiana CLA 350 4MATIC z technologią EQ o mocy 354 KM jest pozycjonowana jako wersja o wysokich osiągach. Łączy ona wysoką efektywność z imponującą przyjemnością z jazdy i znakomitymi osiągami – od 0 do 100 km/h przyspiesza w zaledwie 4,9 sekundy. Oba warianty osiągają prędkość maksymalną 210 km/h.

Architektura 800 V sprawia, że ładowanie może być niemal tak szybkie jak tankowanie

Najważniejsze cechy w pełni elektrycznych CLA to architektura elektryczna 800 V i zaawansowane jednostki napędowe z dwubiegową przekładnią przy głównym napędzie na tylnej osi. Układ 800 V maksymalizuje efektywność i osiągi, a w połączeniu z nową generacją akumulatorów może znacznie skrócić czas ładowania. Dzięki technologii EQ w ciągu 10 minut ładowania zasięg CLA można zwiększyć nawet o 325 kilometrów (dane dla CLA 250+ z technologią EQ, zasięgu WLTP i odpowiedniej stacji DC 500 A). Szybkie ładowanie prądem stałym (DC) jest możliwe z mocą do 320 kW – zarówno w przypadku CLA 250+, jak i CLA 350 4MATIC.

Pierwsze dwa w pełni elektryczne warianty CLA w skrócie:

Nowo opracowany elektryczny układ napędowy o sprawności 93%

Wraz z nowym CLA Mercedes-Benz wprowadza do podstawowego segmentu układ napędowy znany z klas średniej i wyższej – główny napęd jest tu przekazywany na tylną oś, zapewniając optymalne właściwości jezdne i przyczepność. Elektryczna jednostka napędowa o mocy 272 KM z silnikiem synchronicznym z magnesami trwałymi (PSM) przy tylnej osi została opracowana całkowicie wewnętrznie i bezpośrednio wywodzi się z silnika VISION EQXX. Sprawność od akumulatora do kół na długich dystansach wynosi 93%.

Magnesy w wirniku są ułożone w kształcie podwójnej litery V. Kolejną cechą jest uzwojenie stojana typu wsuwkowego. Środki te przyczyniają się do wyjątkowo cichej pracy. W porównaniu z poprzednimi generacjami silników jednostka ma również znacznie niższy udział ciężkich pierwiastków ziem rzadkich – prawie 0%. Wysokowydajna elektronika mocy jest wyposażona w falownik z węglikiem krzemu (SiC) jako materiałem półprzewodnikowym, zapewniający wyjątkowo efektywne wykorzystanie energii. Sterowanie skrzynią biegów i falownik są ściśle zintegrowane w jednym komponencie.

Sprinter i maratończyk w jednym: dwubiegowa przekładnia łączy dynamikę z wysoką efektywnością

Architektura napędu obejmuje dwubiegową przekładnię przy tylnej osi, łączącą osiągi z efektywnością. Pierwszy bieg ma krótkie przełożenie 11:1, co umożliwia doskonałe przyspieszenie od samego startu, duży uciąg i wysoką efektywność w ruchu miejskim. Drugi bieg (przełożenie 5:1) jest zestrojony z myślą o dostarczaniu mocy przy wysokich prędkościach oraz efektywności podczas jazdy autostradowej, dzięki czemu zapewnia imponujący zasięg na dalekich dystansach. Również maksymalna prędkość jest osiągana na drugim biegu.

Punkty zmiany przełożeń zależą od sytuacji na drodze i wybranego programu jazdy. Ponadto optymalizator online stale dostosowuje je do bieżących parametrów, takich jak poziom naładowania akumulatora, moc i wymagania kierowcy. Siła napędowa jest przenoszona za pomocą kłów (1. bieg) lub tarcz (2. bieg). Przekładnia ma specjalną izolację termiczną.

Elektryczna jednostka napędowa (EDU) 2.0 rozwiązuje konflikt pomiędzy maksymalnym momentem obrotowym, maksymalną prędkością i doskonałą efektywnością. Wysoki moment obrotowy nie tylko zapewnia dynamiczną jazdę, ale jest również pomocny przy pokonywaniu wzniesień lub holowaniu. W pełni elektryczne warianty CLA mogą holować przyczepę o masie do 1,8 tony, korzystając z półelektrycznego haka holowniczego (opcjonalnego), dzięki czemu nadają się do holowania kompaktowych przyczep kempingowych.

Dodatkowa moc tylko wtedy, gdy jest potrzebna: odmiany 4MATIC z jednostką rozłączającą

CLA 350 4MATIC z napędem na wszystkie koła jest wyposażony także w jednostkę napędową o mocy 109 KM przy przedniej osi; z myślą o wysokiej efektywności również ten motor ma falownik z węglikiem krzemu (SiC) jako materiałem półprzewodnikowym i jest zaprojektowany jako silnik synchroniczny z magnesami trwałymi (PSM). Działa on jako napęd wspomagający (ang. boost) – aktywowany tylko wtedy, gdy potrzebna jest dodatkowa moc lub trakcja, w zależności od sytuacji na drodze lub wybranego programu jazdy. Zadanie to wykonuje jednostka rozłączająca (DCU), którą Mercedes-Benz wykorzystuje po raz pierwszy w tym segmencie.

Aby zwiększyć efektywność, DCU może szybko odłączyć przedni silnik elektryczny przy niskim obciążeniu, zatrzymując zarówno jednostkę, jak i część skrzyni biegów. Zmniejsza to straty na przedniej osi nawet o 90% i pozwala zwiększyć zasięg.

„Darmowe” ciepło dla efektywnego wstępnego kondycjonowania: wieloźródłowa pompa ciepła w standardzie

W pełni elektryczny CLA jest pierwszym samochodem Mercedes-Benz standardowo wyposażonym w pompę ciepła typu powietrze-powietrze. Nie korzysta ona już z obiegu cieczy i jako model tzw. wieloźródłowy może równolegle wykorzystywać trzy źródła energii: ciepło odpadowe z elektrycznego układu napędowego, akumulatora, a także z powietrza otoczenia. Wykorzystując to „darmowe” ciepło, pompa ciepła powietrze-powietrze przyczynia się do uzyskania wysokiej efektywności nowego CLA. Wymaga tylko około 1/3 energii elektrycznej, jakiej do uzyskania tej samej mocy potrzebowałoby porównywalne ogrzewanie pomocnicze.

Oprócz wysokiego komfortu cieplnego dla podróżujących wieloźródłowa pompa ciepła umożliwia również bardzo wysoką wydajność ładowania CLA – przed szybkim ładowaniem podnosi temperaturę akumulatora wysokonapięciowego do idealnego zakresu. Akumulator jest zintegrowany z inteligentnym systemem zarządzania temperaturą. Po aktywacji inteligentnej nawigacji zostaje wstępnie podgrzany podczas jazdy (jeśli to konieczne), osiągając temperaturę optymalną do szybkiego ładowania prądem stałym w momencie przyjazdu na stację. Mercedes-Benz zapewnia, że efektywność nie jest uzyskiwana kosztem ciepła w kabinie – podczas szybkiego uzupełniania energii samochód utrzymuje komfortową temperaturę w kabinie.

Inteligentna rekuperacja z myślą o maksymalizacji zasięgu

W pełni elektryczny CLA jest wyposażony w nowy, jednomodułowy układ hamulcowy. Dotąd oddzielne komponenty, takie jak wzmacniacz siły hamowania i sterowanie ESP, są tu połączone w kompaktowy moduł. Układ optymalizuje odzyskiwanie energii podczas hamowania, zwiększając przy tym zasięg. Koncepcja by-wire zapewnia spójne, pewne wyczucie pedału hamulca niezależnie od tego, czy hamowanie odbywa się poprzez rekuperację czy za pomocą hamulców ciernych. Ponadto nowy układ hamulcowy spełnia wysokie standardy bezpieczeństwa Mercedes-Benz. W przypadku awarii niezawodnie przełącza się na hydrauliczny układ awaryjny, w każdej chwili zapewniając bezpieczne hamowanie.

Ze względów na efektywność, prawie wszystkie procesy hamowania są wykonywane wyłącznie poprzez rekuperację, której moc wynosi do 200 kW. Zasadniczo CLA może hamować elektrycznie, aż do zatrzymania, odzyskując w ten sposób energię kinetyczną. Silne wytracanie prędkości (do 3 m/s² na oś) oznacza więcej odzyskanej energii – i ostatecznie większy zasięg. Odzysk energii jest możliwy nawet podczas hamowania z ABS-em lub na oblodzonych drogach.

Łopatka za kierownicą służy do czegoś więcej niż tylko wybór trybów jazdy. Kierowca może używać jej również do regulacji mocy rekuperacji. Pociągnięcie dźwigni w kierunku kierownicy zwiększa poziom opóźnienia w ramach rekuperacji nawet do 3 m/s². Pchnięcie dźwigni w kierunku zestawu wskaźników odpowiednio zmniejsza opóźnienie. Dalsze naciskanie łopatki przełącza między poziomami rekuperacji D+ i D Auto. Wybrany poziom jest wyświetlany na dole ekranu. Do wyboru są cztery poziomy rekuperacji:

·       D Auto: inteligentna rekuperacja

·       D+: brak rekuperacji (jazda wybiegiem)

·       D: standardowa rekuperacja – do 1 m/s²

·       • D-: zwiększona rekuperacja – do 3 m/s²

Wszystkie cztery poziomy rekuperacji są dostępne z funkcją pamięci (Last Mode). Na poziomie rekuperacji

D Auto automatycznie włącza się Asystent ECO. W zależności od wyposażenia może on wykorzystywać dane nawigacji, a także informacje z czujników i kamer, aby określić przewidywaną trasę. Dzięki temu pomaga zoptymalizować zachowanie kierowcy w nadchodzącej sytuacji, minimalizując zużycie energii i maksymalizując rekuperację. Może wykryć następujące zdarzenia na trasie: ronda, ciasne zakręty, skrzyżowania, skrzyżowania w kształcie litery T , wzniesienia oraz ograniczenia prędkości. Jeśli kierunkowskaz zostanie aktywowany na czas, Asystent ECO potrafi również reagować na inne skrzyżowania lub rozjazdy.

Gdy system wykryje zbliżające się zdarzenie lub inny pojazd z przodu, Asystent ECO oblicza zoptymalizowany profil prędkości na podstawie odległości, aktualnej szybkości oraz dostępnych informacji o trasie. W zestawie wskaźników pojawia się symbol „noga z pedału”. W nowym CLA znajduje się on jeszcze bardziej pośrodku, bezpośrednio w polu widzenia kierowcy. Po wykonaniu sugestii aktywuje się inteligentna rekuperacja w trybie jazdy wybiegiem. Jeśli Asystent ECO wykryje pojazd poprzedzający lub stojący, może nawet całkowicie zatrzymać CLA – na przykład przy dojeżdżaniu do korka lub przed sygnalizacją świetlną.

Topowy akumulator z anodami wykorzystującymi tlenek krzemu, o wysokiej gęstości energii

Innowacyjny system akumulatorów bazuje na wysoce zintegrowanej modułowej architekturze. Akumulatory składają się z czterech dużych modułów ogniw z ogniwami w twardej obudowie i charakteryzują się kompaktową, płaską konstrukcją. CLA 250+ i CLA 350 4MATIC wykorzystują najnowocześniejszą wersję akumulatorów litowo-jonowych o użytecznej zawartości energii 85 kWh. Anody ogniw wykonane są z mieszanki grafitu oraz tlenku krzemu. W porównaniu do poprzedniej baterii z konwencjonalnymi anodami grafitowymi grawimetryczna gęstość energii została zwiększona nawet o 20%. Objętościowa gęstość energii chemii ogniw wynosi 680 Wh/l. Zawartość kobaltu została jeszcze bardziej zmniejszona. Pod koniec roku pojawi się wariant CLA z akumulatorem z katodami litowo-żelazowo-fosforanowymi (LFP). Jego użyteczna zawartość energii wynosi 58 kWh, a objętościowa gęstość energii chemii ogniw to 450 Wh/l.

Pomimo znacznie zwiększonej mocy ładowania w pełni elektryczny CLA spełnia warunki certyfikatu akumulatora obowiązujące dla EQA i EQB: przez okres 8 lat lub do 160 000 km (w zależności od tego, co nastąpi pierwsze) Mercedes-Benz gwarantuje, że maksymalna pojemność akumulatora nie będzie mniejsza niż 70%.

CLA zapewnia magazynowanie energii dla domu: przygotowanie do dwukierunkowego ładowania

W pełni elektryczny CLA jest przygotowany do łączenia pojazdów elektrycznych z siecią energetyczną. Gdy samochód jest podłączony do kompatybilnej dwukierunkowej stacji ładowania DC, staje się jednostką magazynującą energię, która może przechowywać na przykład energię słoneczną do późniejszego wykorzystania. Co ważniejsze, może również służyć jako dostawca energii, zarówno z pojazdu do domu (V2H), jak i z pojazdu do sieci (V2G).

Funkcja dwukierunkowego ładowania będzie dostępna w późniejszym terminie, po wprowadzeniu na rynek, za pośrednictwem bezprzewodowej aktualizacji. Korzystanie z dwukierunkowego ładowania może podlegać specyficznym dla rynku warunkom dotyczącym przepisów i wymagań dostawców energii.

Najlepsza w swojej klasie aerodynamika ze współczynnikiem oporu powietrza od 0,21

Niski opór powietrza oznacza wysoką efektywność. Wydajność aerodynamiczna jest zatem szczególnie ważna w przypadku aut elektrycznych. Zmniejszenie współczynnika oporu powietrza o zaledwie 0,01 zwiększa zasięg na dalekich dystansach o około 2,5%. Ze współczynnikiem oporu powietrza zaczynającym się od 0,21 w pełni elektryczny Mercedes-Benz CLA jest liderem w swoim segmencie.

Różnice w zakresie gamy modelowej są minimalne, częściowo ze względu na szeroki zakres zoptymalizowanych aerodynamicznie kół. Optymalizacje po raz pierwszy obejmują dwukolorowe pełne osłony obręczy, co w porównaniu z konwencjonalną felgą znacząco poprawia współczynnik oporu powietrza. Ponadto zespół ds. aerodynamiki zoptymalizował spojlery kół przed przednią i tylną osią, minimalizując wpływ felg i opon na opór powietrza.

Połączenia wokół osłony chłodnicy i reflektorów są optymalnie rozmieszczone i częściowo uszczelnione. Koncepcja osłoniętego podwozia z modeli EQS i EQE została tu dodatkowo rozwinięta. Gładkie podwozie jest niemal całkowicie zamknięte; zakryto nawet wahacze i drążki kierownicze. Osłony tylnych kół są przymocowane do nadwozia, co oznacza, że nie ma połączeń z otaczającymi je elementami, dlatego nie poruszają się one wraz z osią, na przykład w fazie ugięcia. CLA ma tzw. system zarządzania uderzeniami na potrzeby ochrony akumulatora, z całkowicie zintegrowanymi elementami, które również zostały aerodynamicznie zoptymalizowane. Aby uniknąć kompromisów w obszarze aerodynamiki, dla tylnej sekcji w pełni elektrycznego CLA dostępne są dwa warianty dyfuzora: dla aut z hakiem holowniczym i bez niego.

Komfortowe zawieszenie z wielowahaczową tylną osią z aut klas średniej i wyższej

CLA jest standardowo wyposażony w stalowe komfortowe zawieszenie z nowo opracowaną trzywahaczową przednią osią. Dolny wahacz obejmuje drążki poprzeczny i wleczony, oba wykonane z kutego aluminium. Podobnie jak w przypadku konfiguracji McPhersona kolumna prowadzi koło i jest bezpośrednio połączona ze zwrotnicą. Trzecie ogniwo, drążek kierowniczy, jest częścią zębatkowego układu kierowniczego. Poprzeczną przekładnię kierowniczą umieszczono przed środkiem koła, co zapewnia pożądane zachowanie w zakresie samosterowności i precyzyjne prowadzenie. Zwrotnica, łącząca dolny wahacz z kolumną i podtrzymująca koło oraz układ hamulcowy, jest wykonana z odlewanego aluminium. Oprócz lekkiej konstrukcji priorytetem dla tego elementu była wysoka sztywność pochylenia, co stworzyło najlepsze warunki dla dobrej reakcji układu kierowniczego oraz niskiego poziomu hałasu.

Z tyłu znajduje się nowo opracowana oś wielowahaczowa. Ta wysokiej jakości koncepcja zawieszenia jest dobrze znana z pojazdów Mercedes-Benz klas średniej i wyższej. Firma wprowadza ją teraz również do tego segmentu.

Wysoki poziom bezpieczeństwa czynnego i biernego – pierwsza centralna poduszka powietrzna w tym segmencie

Zupełnie nowy CLA został od podstaw opracowany z uwzględnieniem najnowszych aspektów bezpieczeństwa. Mercedes-Benz pozostaje pionierem w zakresie bezpieczeństwa czynnego i biernego w segmencie. Cel jest jasny: dzięki CLA producent zamierza zaoferować najbezpieczniejszy samochód w swojej klasie. Nowe standardowe systemy wspomagania bezpieczeństwa mogą zapobiec wielu wypadkom. Strefy zgniotu, stabilna kabina pasażerska i systemy bezpieczeństwa są zaprojektowane tak, aby w razie wypadku zminimalizować prawdopodobieństwo poważnych obrażeń.

Nowością w CLA – i po raz pierwszy w segmencie – jest standardowa centralna poduszka powietrzna Mercedes-Benz. Rozwija się ona między kierowcą a pasażerem z przodu w przypadku silnego uderzenia bocznego, w zależności od siły uderzenia i liczby podróżujących. Centralna poduszka powietrzna jest zintegrowana z oparciem fotela kierowcy.

Sprawdzony wielostopniowy system ochrony przed wysokim napięciem i udoskonalony system wczesnego ostrzegania dla akumulatora

Oprócz ochrony podróżujących samochodu elektrycznego oraz innych uczestników ruchu drogowego Mercedes-Benz kładzie szczególny nacisk na ochronę systemu magazynowania energii. W pełni elektryczny pojazd oprócz instalacji 12 V ma układ wysokiego napięcia, który obejmuje akumulator i podłączone odbiorniki, jak silniki elektryczne oraz komponenty takie jak klimatyzacja. Pomijając wymogi prawne, zarówno cały samochód, jak i akumulator wysokiego napięcia, przewody wysokiego napięcia (HV) i inne komponenty HV muszą spełniać surowe normy Mercedes-Benz.

W zupełnie nowym CLA obudowa akumulatora jest zintegrowana z koncepcją zderzeniową jako część konstrukcji pojazdu. Ponadto w przypadku nowej generacji akumulatorów Mercedes-Benz podjął kompleksowe środki ostrożności przeciwko potencjalnym reakcjom termicznym. Obejmują one odpowiednie odstępy między ogniwami, a także dostosowania w zakresie struktury i modułów ogniw. Ulepszony system wczesnego ostrzegania nie tylko ostrzega podróżujących, ale także uruchamia dodatkowe środki ochronne, w tym automatyczne zamykanie bocznych szyb i klap wentylacyjnych. Nowy czujnik, umieszczony centralnie w akumulatorze, monitoruje jego stan nawet wtedy, gdy samochód jest zaparkowany.

W CLA, podobnie jak w innych modelach, Mercedes-Benz wdrożył swoją wielostopniową koncepcję ochrony z ośmioma elementami bezpieczeństwa wysokiego napięcia. Gwarantuje ona, że nie ma zagrożenia ze strony podzespołów elektrycznych dla podróżujących, ratowników i służb ratunkowych po wypadku. Koncepcja ta sprawdziła się już w innych całkowicie elektrycznych modelach z gwiazdą, co potwierdzają wyniki badań centrum badań wypadków Mercedes-Benz. W przypadku poważnego zderzenia układ wysokiego napięcia jest automatycznie wyłączany, przy czym rozróżnia się wyłączenie odwracalne i nieodwracalne.

Odwracalne wyłączenie występuje w przypadku drobnych wypadków. Jeśli kierowca spróbuje ponownie uruchomić samochód po automatycznym wyłączeniu, w tle automatycznie wykonany zostanie pomiar izolacji. Ponowne uruchomienie będzie możliwe tylko wtedy, gdy system nie wykryje błędów. W przypadku poważnych wypadków, w których pojazd zazwyczaj nie nadaje się już do jazdy, układ wysokiego napięcia zostaje nieodwracalnie wyłączony – będzie mógł go uruchomić tylko specjalistyczny serwis.

Ukierunkowane rozładowanie podzespołów podczas automatycznego wyłączania sprawia, że nie stanowią one żadnego zagrożenia. Istnieją również punkty odcięcia dla ratowników, pozwalające ręcznie odłączyć zasilanie układu wysokiego napięcia.

Nowy, w pełni elektryczny CLA zmniejsza ślad węglowy w porównaniu do swojego poprzednika o 40%

CLA jest prekursorem nowej, innowacyjnej rodziny elektrycznych samochodów Mercedes-Benz. Ślad węglowy nowego, w pełni elektrycznego CLA w całym łańcuchu wartości jest o 40% mniejszy niż jego niezelektryfikowanego poprzednika. Wdrażając dalsze środki redukcji emisji dwutlenku węgla w łańcuchu dostaw i podczas ładowania akumulatora, oszczędności mogą wzrosnąć nawet do dwóch trzecich.

Około 40% wykorzystywanego aluminium powstaje w zakładach elektrolizy zasilanych energią odnawialną, co pozwala zaoszczędzić łącznie około 400 kg CO₂ na każdy egzemplarz w pełni elektrycznego CLA. Zróżnicowane środki redukcji emisji dwutlenku węgla w przypadku ogniw w porównaniu z poprzednią baterią zmniejszają ślad węglowy nowej generacji akumulatorów o około 30% na ogniwo. Oprócz neutralnej pod względem emisji dwutlenku węgla4) produkcji ogniw energia odnawialna jest również wykorzystywana do wytwarzania katod, anod i materiałów obudowy ogniw.

Poza okładzinami wewnętrznymi wysoki udział materiałów wtórnych zawierają także tworzywa termoplastyczne stosowane w nowym CLA. W całym aucie jest ich nawet czterokrotnie więcej niż w poprzedniku – łącznie z recyklingu poużytkowego pochodzi 50% materiałów wtórnych w tworzywach termoplastycznych. Na przykład uchwyty podnośnika są w całości wykonane z przetworzonych zderzaków samochodowych. Zawartość materiałów z recyklingu w przypadku frunka to około 70 procent.

MB.CHARGE Public: zintegrowana cyfrowa usługa ładowania

Mercedes-Benz grupuje wszystkie funkcje publicznego ładowania w ramach dodatkowej cyfrowej usługi MB.CHARGE Public (dawniej: Mercedes me Charge), która oferuje klientom liczne ekskluzywne korzyści. Tylko jedna umowa ładowania oferuje dostęp do jednej z największych sieci ładowania na świecie – i pozwala zawsze ładować pojazd w znany i przyjazny dla użytkownika sposób, niezależnie od operatora stacji. W przypadku w pełni elektrycznego CLA uwierzytelnianie odbywa się za pośrednictwem aplikacji Mercedes-Benz, karty RFID MB.CHARGE Public lub bezpośrednio, poprzez Plug & Charge (na odpowiednich stacjach). Każdy proces ładowania jest automatycznie rozliczany za pośrednictwem MB.CHARGE Public. Mercedes-Benz zapewnia również maksymalną przejrzystość kosztów ładowania na publicznych stacjach. Przed rozpoczęciem procesu użytkownicy mogą wyświetlić konkretne koszty za kilowatogodzinę lub za minutę oraz szacowany całkowity koszt pełnego ładowania na wyświetlaczu MBUX lub w aplikacji Mercedes-Benz. Ponadto MB.CHARGE Public, w zależności od regionu, oferuje różne taryfy i pakiety z obniżonymi taryfami.

Mercedes-Benz stale rozszerza sieć ładowania poprzez własne działania mające na celu tworzenie publicznej infrastruktury ładowania na całym świecie. Do końca dekady w ramach globalnej sieci ładowania Mercedes-Benz oraz spółek joint venture IONITY, IONNA i IONCHI w Europie, Ameryce Północnej i Chinach utworzonych zostanie około 45 000 punktów ładowania. Będą one również dostępne za pośrednictwem MB.CHARGE Public.

Zielone ładowanie: Mercedes-Benz zobowiązuje się do ładowania energią odnawialną

Zielone ładowanie stanowi integralną część MB.CHARGE Public w Europie, Kanadzie i USA. Jeśli energia odnawialna nie jest jeszcze dostępna w danej stacji ładowania, zielone ładowanie wykorzystuje certyfikaty zielonej energii elektrycznej, które gwarantują, że do sieci trafi równoważna ilość energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych. Dotyczą one certyfikowanych elektrowni, które mają mniej niż 6 lat. Gdziekolwiek jest to możliwe, certyfikaty zielonej energii elektrycznej są kupowane i anulowane w tym samym kraju, w którym klient dokonuje ładowania. Przyczynia się to do dalszej ekspansji energii odnawialnej.

Począwszy od nowej generacji samochodów elektrycznych Mercedes-Benz rozszerza swoją inicjatywę zielonego ładowania na gospodarstwa domowe. Dzięki inteligentnym rozwiązaniom dla domowego ładowania klienci indywidualni mogą zwiększyć udział energii odnawialnej podczas ładowania aut elektrycznych za pomocą wallboxa i zmniejszyć w ten sposób swój ślad węglowy.

Maksymalna elastyczność dzięki modułowej architekturze

Zupełnie nowy Mercedes-Benz CLA: zaawansowane technicznie wersje hybrydowe z techniką 48 V

·       Przyszłe hybrydy mogą jeździć z prędkościami miejskimi w trybie elektrycznym

·       Nowy 4-cylindrowy silnik z rodziny jednostek FAME z procesem spalania w cyklu Millera

·       Nowa zelektryfikowana 8-biegowa przekładnia dwusprzęgłowa ze zintegrowanym silnikiem elektrycznym

·       Nowy akumulator litowo-jonowy o pojemności 1,3 kWh o płaskiej konstrukcji

W pełni elektryczne warianty nowego CLA odgrywają kluczową rolę we wdrażaniu zrównoważonej strategii biznesowej Mercedes-Benz, jednak tempo tej transformacji determinują pragnienia i potrzeby klientów w zakresie mobilności w różnych regionach świata. Dlatego zupełnie nowy CLA do końca roku będzie dostępny również jako hybryda z techniką 48 V i silnikiem elektrycznym zintegrowanym ze skrzynią biegów. Modułowa architektura rodziny modelowej CLA zapewnia maksymalną elastyczność, jeśli chodzi o dobór koncepcji napędu oraz produkcję.

Wizualnie hybrydowy CLA mocno przypomina swojego elektrycznego odpowiednika, pozwalając klientom wybierać pomiędzy dwiema konfiguracjami napędu w oparciu o ich osobisty profil jazdy i sposób użytkowania. Jedną z niewielu wyróżniających cech jest klasyczna osłona chłodnicy z chromowanym wzorem gwiazdy Mercedes-Benz, standardowo z podświetlanym obramowaniem LED.

Wysoce efektywny układ napędowy został opracowany przez inżynierów Mercedes-Benz w Niemczech zgodnie ze sprawdzonymi standardami jakości. Najnowocześniejszy silnik spalinowy w hybrydowym CLA będzie początkowo dostępny w trzech wersjach mocy. Kupujący otrzymają wybór pomiędzy napędem na przednie koła a 4MATIC. Dane techniczne i kolejne szczegóły, w tym wyposażenie, zostaną podane w dalszej części roku, przed rozpoczęciem sprzedaży.

Hybrydowe warianty CLA mogą jeździć w trybie całkowicie elektrycznym i odzyskiwać energię

Konstrukcja silnika i skrzyni biegów jest bardzo kompaktowa – to zasługa rozstawu cylindrów oraz integracji jednostki elektrycznej. Motor elektryczny, falownik i przekładnia tworzą wspólny moduł. Nowo opracowany akumulator litowo-jonowy 48 V ma pojemność energetyczną do 1,3 kWh. I jego konstrukcja jest wyjątkowo zwarta: ogniwa i przetwornica DC/DC są zintegrowane w płaskim pakiecie.

Silnik elektryczny zapewnia inteligentne wsparcie w całym zakresie prędkości. Znacząco poprawia przyspieszenie, szczególnie przy niskich prędkościach obrotowych silnika. Przy szybkościach miejskich i gdy zapotrzebowanie na moc spada poniżej 20 kW hybrydowe warianty mogą poruszać się wyłącznie przy użyciu energii elektrycznej. Tak zwane elektryczne żeglowanie, czyli efektywne wytracanie prędkości z odłączonym układem napędowym, jest możliwe do prędkości około 100 km/h. Szczególną cechą silnika jest jego zdolność do odzyskiwania energii na wszystkich ośmiu biegach, z mocą do 25 kW.

Ponieważ moment obrotowy silnika spalinowego i motoru elektrycznego sumują się, maksymalny moment obrotowy jest dostępny w szerokim zakresie prędkości. Ponadto jednostkę spalinową można uruchomić za pomocą silnika elektrycznego i sprzęgła rozłączającego, co eliminuje potrzebę stosowania konwencjonalnego rozrusznika. Działanie funkcji start-stop oraz przełączanie między dwoma silnikami odbywają się niemal niezauważalnie.

Silnik elektryczny, w tym falownik, jest zintegrowany z nową, kompaktową ośmiobiegową przekładnią dwusprzęgłową (8F-eDCT). Oznaczenie „eDCT” wskazuje na integrację silnika elektrycznego ze skrzynią oraz elektrohydrauliczne sterowanie układem mechanicznym. Motor elektryczny obsługuje obie linie podwójnego sprzęgła. Przenoszenie siły napędowej i rozłączanie odbywa się za pomocą dwóch sprzęgieł napędowych i sprzęgła rozłączającego. Również szeroka rozpiętość ośmiu przełożeń sprzyja efektywności, umożliwia bowiem optymalizację punktów pracy silnika.

Nowy 4-cylindrowy silnik z rodziny jednostek FAME z procesem spalania w cyklu Millera

Opracowany przez Mercedes-Benz silnik spalinowy to 4-cylindrowa jednostka benzynowa o pojemności skokowej 1,5 litra. Silnik oznaczony jako M 252 należy do rodziny modułowych jednostek (FAME) i nadaje się do różnych zastosowań w pojazdach.

Wspólne cechy silników FAME obejmują całkowicie aluminiową skrzynię korbową z technologią NANOSLIDE® i głowicę cylindrów z częściowo zintegrowanym kolektorem wydechowym. Są one również wyposażone w turbosprężarkę z segmentowaną turbiną i przełączalnym przyłączem spiralnym. Inne zalety to kompaktowa ścieżka powietrza doładowującego oraz układ wydechowy zamontowany blisko silnika. Jego zintegrowana konstrukcja jest przygotowana na przyszłe normy emisji. Koncepcja elektrycznej sprężarki czynnika chłodniczego w technice 48 V, przejęta z M256, zmniejsza tarcie i umożliwia klimatyzowanie wnętrza podczas postoju oraz jazdy na prądzie.

Ze względów efektywnościowych benzynowy silnik wykorzystuje proces spalania oparty na cyklu Millera. Stosunkowo wczesne zamykanie zaworów dolotowych zmniejsza straty i umożliwia uzyskanie wysokiego stopnia sprężania – 12:1. Taka konstrukcja pomaga utrzymać wysoką efektywność i niskie zużycie paliwa, szczególnie przy częściowym obciążeniu, co jest bardzo powszechne w codziennej jeździe. Zmniejsza również emisję NOx.

Nowy zespół silnik-przekładnia ma kompaktowe wymiary i jest zamontowany poprzecznie między zwrotnicami. Kolejną zaletą jest wzorowe zachowanie w zakresie ograniczania hałasów i wibracji (NVH). Koncepcyjnie M 252 ma już przewagę w postaci 4-cylindrowej konstrukcji. Ponadto silnik otrzymuje rozbudowany pakiet pianek i osłon w celu zmniejszenia promieniowania dźwiękowego. CLA korzysta również z koncepcji podwójnej grodzi, znanej z wyższych klas pojazdów. Co więcej, izolacja grodzi została rozszerzona na boki słupków A oraz podłogę.

Zupełnie nowy CLA pochodzi z fabryki w Rastatt

Warianty CLA z napędem hybrydowym są elastycznie produkowane w fabryce Mercedes-Benz w Rastatt – na tej samej linii, co ich w pełni elektryczne odpowiedniki. Produkcja odbywa się neutralnie pod względem emisji dwutlenku węgla. Zakład jest zasilany w 100% zieloną energią elektryczną, z której większość jest kupowana zewnętrznie.

Rastatt jest wiodącym zakładem w sieci produkcyjnej samochodów Mercedes-Benz w tym segmencie, pełniąc rolę pioniera w podejściu „Digital First” (z ang. pierwszeństwo cyfrowych technologii) w globalnej sieci produkcyjnej firmy. W ramach przygotowań do budowy nowego modelu rozległa konwersja istniejącej hali montażowej została wirtualnie zwizualizowana i po raz pierwszy uruchomiona przy użyciu cyfrowego bliźniaka. Zupełnie nowy CLA oznacza również pierwsze seryjne zastosowanie systemu operacyjnego Mercedes-Benz (MB.OS) – zastrzeżonej architektury chip-to-cloud. Oprogramowanie samochodu nie jest już przesyłane za pośrednictwem różnych modułów sprzętowych, lecz za pośrednictwem centralnego serwera chmury Mercedes-Benz Intelligent Cloud. Oprócz CLA w zakładzie powstają również Klasa A, Klasa B, kompaktowy SUV GLA oraz w pełni elektryczny Mercedes-Benz EQA.

Po stopniowym zwiększeniu mocy produkcyjnych w Rastatt spółka Beijing Benz Automotive Co., Ltd (BBAC) zacznie wytwarzać CLA na rynek chiński. Po rozpoczęciu produkcji CLA pojawią się kolejne modele z nowej rodziny samochodów budowane we współpracy z węgierską fabryką Mercedes-Benz w Kecskemét.

Emocjonujący wyraz atletycznej siły

Nowy Mercedes-Benz CLA: design i koncepcja wymiarów

•       Przestronniejszy niż kiedykolwiek: więcej miejsca na głowę i nogi, pierwszy nowoczesny Mercedes-Benz z przednim bagażnikiem (tzw. frunkiem)

•       Promienny przód: sportowy design w kształcie nosa rekina z podświetlaną osłoną chłodnicy i centralną gwiazdą

•       Zmysłowe proporcje: sylwetka fastbacka zapewnia wyjątkową aerodynamikę i efektywność

•       Nowe luksusowe doświadczenie: awangardowe wnętrze z elementami high-tech, takimi jak Superscreen

Nowy CLA został w całości zaprojektowany z myślą o elektrycznej, cyfrowej epoce w Mercedes-Benz. Jako pierwszy model z zupełnie nowej rodziny samochodów ucieleśnia kolejny ewolucyjny krok w filozofii projektowania zmysłowej wyrazistości Mercedes-Benz. Jego dynamiczny wygląd z niezwykłymi elementami wzornictwa zapowiadał już Concept CLA. Produkcyjny model jest równie zjawiskowy, z ekscytującą interakcją inteligencji i emocji – i na nowo definiuje motoryzacyjne pożądanie.

Dzięki swojej sylwetce fastbacka nowy CLA może pochwalić się wyjątkową aerodynamiką i efektywnością. Duży rozstaw osi (2790 milimetrów), krótkie zwisy i charakterystyczny tył w stylu GT dają emocjonujący wyrazem atletycznej siły. Sportowe proporcje są wzmocnione dzięki niskiemu oszkleniu, długiej masce z wyrazistymi przetłoczeniami i dużym kołom – o średnicy do 19 cali. Muskularne błotniki mają swoją kontynuację w linii biegnącej przez profil aż ku muskularnemu tyłowi. Dynamiczne wrażenie wzmacniają zaakcentowane nadkola oraz szeroki rozstaw kół (przód/tył: 1605/1574 mm).

Purystyczny język designu eksponuje efektowne płaszczyzny za pomocą zredukowanych linii i precyzyjnych łączeń. Wiodące boczne linie tworzą zjawiskową grę światła i cienia. Mocny design przekazuje sportową pewność siebie i nowoczesność, nadając CLA wizualną lekkość. Skrupulatna dbałość o szczegóły podkreśla wysoką jakość i ekskluzywność nowego modelu.

Więcej miejsca dla podróżujących i na bagaż, po 90 latach powraca przedni bagażnik

Nowy CLA ma 4723 milimetry długości, co oznacza, że jest o około 4 centymetry dłuższy od swojego poprzednika. Rozstaw osi wzrósł o ponad 6 centymetrów, do 2790 milimetrów. Kierowca i pasażer z przodu mają nieco więcej miejsca na nogi (plus 11 milimetrów). Pasażerowie w obu rzędach siedzeń dysponują również większą ilością przestrzeni nad głową: wzrost wynosi, odpowiednio, 16 i 28 milimetrów (przód/tył). To zasługą wyżej poprowadzonej linii dachu i standardowego dachu panoramicznego, który do kabiny wpuszcza mnóstwo światła i daje poczucie swobody.

CLA z technologią EQ to pierwszy nowoczesny Mercedes-Benz z przednim bagażnikiem (tzw. frunkiem). Oferuje 101 litrów dodatkowej przestrzeni ładunkowej – idealnej na zakupy, skrzynkę z butelkami o pojemności 0,33 litra lub przewody do ładowania. Współczesny frunk jest większy i bardziej użyteczny niż w Mercedesie 130 (W23) z lat 30., który był pierwszym pojazdem marki z przednim bagażnikiem. Z tyłu nowy elektryczny CLA oferuje bagażnik o pojemności 405 litrów.

Przegląd wymiarów:

Rozświetlają dzień i noc: panel z podświetlanym wzorem Mercedes-Benz oraz reflektory z motywem gwiazdy

Sportowy przód w pełni elektrycznego CLA ma profil w kształcie nosa rekina. Najważniejszym elementem jest tu nowy panel z podświetlanym wzorem Mercedes-Benz, który na nowo interpretuje klasyczną chromowaną osłonę chłodnicy. Płynnie zintegrowany element tworzy charakterystyczną sygnaturę – obejmuje nie tylko dużą, kultową gwiazdę Mercedesa, ale także 142 gwiazdy z efektem chromu. Podświetlana osłona wita i żegna użytkownika różnymi animacjami. W zależności od przepisów obowiązujących w danym kraju centralna gwiazda może być oświetlona w całości lub częściowo (w Europie podświetlenie nie obejmuje pierścienia).

W pełni diodowe reflektory zapewniają emocjonujący, zjawiskowy wygląd zarówno w dzień, jak i nocą – a jednocześnie gwarantują optymalne oświetlenie drogi. Łączy je pas świetlny. Innowacyjny wzór gwiazdy podkreśla niepowtarzalną tożsamość marki. W przypadku opcjonalnych reflektorów MULTIBEAM LED światła do jazdy dziennej mają kształt gwiazdy Mercedesa. Standardowe reflektory LED High Performance otrzymują gwiazdę jako chromowany element wzornictwa.

Bezramkowe szyby w drzwiach, z chromowanymi wykończeniami, podkreślają sportowy charakter i ponadczasową elegancję nowego modelu. Duży panoramiczny dach – wyposażenie standardowe – wpuszcza do wnętrza mnóstwo światła. Kompaktowe lusterka zewnętrzne są przymocowane do poszycia drzwi. Chowane klamki (opcja w połączeniu z KEYLESS-GO) są zlicowane z nadwoziem i przyczyniają się do optymalizacji aerodynamiki.

Tylna część w stylu GT nadaje nowemu CLA silną prezencję. Lampy z motywem gwiazdy łączy listwa świetlna z animowanymi scenariuszami na powitanie i pożegnanie. Typowo dla sportowych modeli Mercedes-Benz tablica rejestracyjna jest umieszczona w zderzaku. Tylny dyfuzor ma eleganckie lakierowane wykończenie w kolorze czarnym, a jego zoptymalizowany aerodynamicznie kształt przyczynia się do doskonałego współczynnika oporu powietrza. Felgi z lekkiego stopu są dostępne w dziesięciu wzorach, w rozmiarze od 17 do 19 cali. Każdy z nich również został udoskonalony aerodynamicznie.

Najbogatsze w klasie wyposażenie standardowe

Zupełnie nowy CLA oferuje jeszcze szerszą standardową specyfikację. Każdy egzemplarz jest bazowo dostarczany w linii Progressive, z reflektorami LED High Performance, pakietem lusterek, wielofunkcyjną skórzaną kierownicą o sportowym wzornictwie, komfortowymi fotelami z tapicerką z syntetycznej skóry ARTICO z funkcją podgrzewania oraz 4-kierunkową regulacją podparcia lędźwiowego i jednostrefową klimatyzacją THERMATIC z otworami wentylacyjnymi dla drugiego rzędu. Komfort podróżujących dodatkowo zwiększają cztery porty ładowania USB-C o mocy wyjściowej 100 watów.

Na życzenie dostępna jest ceniona linia AMG, która dodatkowo podkreśla sportowy charakter CLA. Elementy zewnętrzne obejmują w tym przypadku 18-calowe felgi z lekkiego stopu, przedni zderzak z wlotami powietrza i chromowanym splitterem oraz specjalny tylny zderzak. Po otwarciu drzwi kierowca jest witany animowanym dywanem świetlnym z wzorem gwiazdy. Wnętrze charakteryzuje się sportowymi akcentami, takimi jak obszyta skórą kierownica ze spłaszczonym wieńcem czy czerwone kontrastowe przeszycia na panelach drzwi. Uwagę zwracają tu także sportowe fotele pokryte mieszanką skóry syntetycznej ARTICO i mikrofibry MICROCUT w kolorze czarnym oraz zestaw sportowych pedałów AMG ze szczotkowanej stali nierdzewnej z czarnymi gumowymi wypustkami.

Aby uzyskać bardziej ekskluzywny wygląd, na życzenie oferowany jest pakiet Night. Można go łączyć zarówno z wyposażeniem standardowym, jak i z linią AMG. Obejmuje on błyszczące czarne elementy ozdobne na zderzakach i bocznych podszybiach, błyszczące czarne górne elementy obudowy lusterek zewnętrznych oraz przyciemniane tylne szyby. Zawiera on również specjalne 18-calowe felgi z lekkiego stopu.

Dla klientów, którzy preferują jeszcze bardziej sportowy charakter, po raz pierwszy dostępna jest linia AMG Plus, która wzbogaca linię AMG o dodatkowe elementy wzornictwa z programu AMG Performance. Należą do nich tylny spojler z błyszczącym czarnym wykończeniem, podświetlane błyszczące czarne progi drzwi i ekskluzywne 19-calowe obręcze ze stopu metali lekkich, a także czerwone pasy bezpieczeństwa MANUFAKTUR oraz pakiet Night.

Mnóstwo światła w kabinie: standardowo montowany dach panoramiczny z powłoką chroniącą przed ciepłem

Wszystkie warianty CLA są seryjnie wyposażone w duży dach panoramiczny. Jednoczęściowy, nieruchomy szklany panel nie ma środkowego wspornika i rozciąga się od ramy przedniej szyby aż do tyłu, dzięki czemu zapewnia podróżującym niespotykane wrażenia, z niemal niezakłóconym widokiem w górę. Jednocześnie zastosowanie panoramicznego dachu owocuje większą ilością miejsca nad głową w porównaniu z poprzednikiem.

Przed światłem słonecznym chroni laminowane, termoizolacyjne bezpieczne szkło. Jego zewnętrzna powierzchnia jest pokryta cienką folią IR (podczerwieni) o grubości 250 nanometrów, która odbija promieniowanie długofalowe, redukując potencjalne oślepienie. Dla porównania ludzki włos ma średnicę około 50 000 nanometrów. Równie cienka, 200-nanometrowa powłoka Low-Emissivity (LowE) na wewnętrznej stronie dachu panoramicznego zmniejsza emisyjność szkła i służy jako ochrona przed ciepłem. Taka konstrukcja eliminuje potrzebę stosowania rolety, zapewniając wrażenie jeszcze większej przestronności.

Nowe doświadczenie przestrzenne: wizualna koncentracja na kilku zdających się unosić elementach high-tech

Wnętrze CLA oferuje doświadczenie nowego luksusu w tej klasie pojazdów. Poprzedni rzeźbiarski projekt został zastąpiony nową koncepcją, która podąża za zasadą redukcji do tego, co najważniejsze. Wizualnie maskuje ona podstawową strukturę na rzecz wyeksponowania kilku elementów o wzornictwie typowym dla zaawansowanych technologii – high-tech. Ta radykalna redukcja definiuje awangardowy styl wnętrza. Inspiracją dla elementów obsługi było nowoczesne wzornictwo produktów z sektora elektroniki użytkowej.

Atrakcją wnętrza jest opcjonalny, zdający unosić się w przestrzeni MBUX Superscreen – super ekran, który rozciąga się na całą szerokość wnętrza. Za imponującą szklaną powierzchnią znajduje się 10,25-calowy zestaw wskaźników oraz 14-calowy ekran centralny, oba LCD. Po rynkowym debiucie CLA na listę opcji trafi MBUX Sueprscreen z dodatkowym 14-calowym ekranem dla pasażera z przodu. Alternatywnie w jego miejscu znajduje się element wykończeniowy z grafiką w kształcie gwiazdy, który kontynuuje „szklane” wzornictwo kokpitu (w zależności od wyposażenia dostępny także w wersji podświetlanej).

Po obu stronach MBUX Superscreen umieszczono okrągłe otwory wentylacyjne, które wzmacniają nowoczesne, sportowe wrażenie. Ich pierścienie wydają się unosić przed lejkowatym wypełnieniem. Spłaszczony centralny otwór wentylacyjny o wyglądzie high-tech zastępuje nawiew z tradycyjnym żebrowaniem. Kolejnym dodatkiem jest wyświetlacz przezierny head-up – w odległości około 2,8 metra przed pojazdem kierowca widzi unoszący się, wirtualny obraz o przekątnej 12,2”.

Efekt „wow” na drzwiach zapewniają rozległe środkowe panele, które również wydają unosić się w przestrzeni i sprawiają, że wklęsła, zasadnicza powierzchnia znajduje się w tle. W panelach umieszczono otwarte schowki. Uchwyt ma klasyczny rurowy kształt – zredukowany, mocny i sportowy. Całkowicie przeprojektowano także przełącznik elektrycznej regulacji fotela; jego okrągły korpus wyróżnia wysokiej jakości galwanizowana powierzchnia.

Kolejnym przyciągającym wzrok elementem jest konsola środkowa, która również wydaje się unosić w powietrzu, a jej wysokie położenie wzmacnia sportowy charakter. Konsola sięga od podłokietnika między przednimi fotelami aż pod Superscreen. Podobnie jak w autach wyższych klas jest podzielona na dwa poziomy. Górna sekcja ma rozległą trójwymiarową powierzchnię dekoracyjną dostępną z szeroką gamą wykończeń, ze zintegrowanym podwójnym uchwytem na pojemniki z napojem i opcjonalną bezprzewodową ładowarką do smartfonów.

Nowa wielofunkcyjna kierownica z uproszczonymi elementami obsługi

Najnowszy Mercedes-Benz CLA jest standardowo wyposażony w nową wielofunkcyjną kierownicę. Panele przełączników po lewej i prawej stronie są pojemnościowe i harmonijnie zintegrowane z powierzchnią ramion. W porównaniu z poprzednią generacją kierownicy zmieniono koncepcję obsługi: orientację ułatwiają dotykowe pomoce wokół symboli. Generalnie, z myślą o lepszej użyteczności, wiele funkcji usunięto. Po prawej stronie znajduje się teraz jedynie panel nawigacyjny do sterowania zawartością zestawu wskaźników. Umożliwiło to znaczne powiększenie poszczególnych obszarów funkcjonalnych. Ponadto suwak głośności pozbawiono funkcji wyciszenia, która jest teraz dostępna jako osobny symbol u góry prawego panelu. Głośność można precyzyjnie regulować, przesuwając lub naciskając punkty minus i plus, ten ostatni z haptycznym sprzężeniem zwrotnym. Po raz pierwszy w tym segmencie kierownice są również dostępne w kolorze kości słoniowej.

Fotele wykonane z materiałów pochodzących z recyklingu, o luksusowym warstwowym wzornictwie

Dla nowego CLA zarezerwowano dwa rodzaje siedzeń: standardowe komfortowe fotele są obszerne, a w sekcji ramion mają tzw. warstwowy wzór znany z pojazdów wyższych klas. Wyróżnia on również sportowe fotele, łącząc w jedną całość powierzchnię siedziska i boczne panele. Warstwa zwęża się ku górze, w kierunku oparcia, i przyjmuje smukły wzór zagłówka o zintegrowanym wzornictwie; zagłówek wydaje się swobodnie unosić, ale ma regulowaną wysokość.

Oba rodzaje siedzeń w całej swojej konstrukcji zawierają materiały wtórne – od obicia i pianki wypełniającej aż po strukturę oraz elementy metalowe. Dla komfortowych foteli Mercedes-Benz oferuje pięć opcji tapicerki, w tym czarną skórę syntetyczną z materiałem podkładowym wykonanym z butelek PET po recyklingu; po granulowaniu powstaje z nich przędza, z której następnie wytarza się tekstylia. Dostępna jest również skóra produkowana i przetwarzana w sposób zrównoważony, z uwzględnieniem każdego etapu produkcji – od hodowli bydła aż po proces garbowania. Skóra jest wolna od chromu i garbowana mineralnymi, syntetycznymi lub roślinnymi garbnikami, takimi jak łupiny ziaren kawy, kasztany lub ekstrakty z innych surowców odnawialnych.

Mikrofibra MICROCUT jest w 100% wykonana z materiałów pochodzących z recyklingu. Najpierw butelki PET są granulowane i przetwarzane na przędze. Później, w zaawansowanym procesie, służą do produkcji wysokiej jakości trwałej włókniny, która ma wygląd i fakturę zamszu. Materiał ten jest stosowany w wybranych tapicerkach AMG Line – na siedzeniach, a także na środkowych panelach i podłokietnikach drzwi.

Także wykładzina podłogowa – przędza Econyl – jest wytwarzana z materiałów wtórnych (w 100% powstaje z tworzyw pochodzących z recyklingu).

Nowoczesny luksus zinterpretowany na nowo: ekskluzywne kolory i elementy wykończenia z innowacyjnymi powierzchniami

Zrównoważona różnorodność kolorów i materiałów podkreśla luksusowe wrażenia we wnętrzu. Atrakcyjna, szeroka gama lakierów nadwozia, a także kolorów i okładzin wewnętrznych pozwala na konfigurację CLA zgodnie z osobistymi preferencjami. Oto cztery przykłady:

·       Dwa ekskluzywne kolory lakieru opracowane dla CLA: miętowy aqua mint uni oraz przejrzysty niebieski metalik

·       Specjalne akcenty we wnętrzu: brązowa skóra, dostępna dla standardowej linii Progressive oraz linii AMG

·       Aby podkreślić sportowy charakter CLA, linia AMG oferuje tapicerkę z mikrofibry i syntetycznej skóry ARTICO z „technicznym” perłowym efektem, łączącą czerń i biel. Specjaliści ds. kolorów i wykończeń odwrócili tradycyjny rozkład kolorów tapicerki – dominujący kolor zdobi teraz obszar ramion. Tekstylny pasek pośrodku siedzenia i lamówka po zewnętrznych stronach świadczą o najwyższym kunszcie wykonania.

·       Linia AMG oferuje również sportowo wyglądającą skórzaną tapicerkę w kolorze czarnym z zielonymi akcentami.

Równie zróżnicowany jest wybór rozległych, wysokiej jakości elementów wykończeniowych, inspirowany ofertami dla pojazdów wyższych segmentów. Oprócz powierzchni wykonanych z drewna o otwartych porach, szczotkowanego aluminium i powłok o anodowanym wyglądzie dostępny jest też element wykończeniowy, którego faktura przypomina papier – to unikalna propozycja w branży motoryzacyjnej. Został on wykonany z włókien celulozowych i konopnych i cechuje się wysoką wytrzymałością. Ta wysokiej jakości powierzchnia dekoracyjna oferuje zupełnie nowy wygląd.

Spersonalizowane oświetlenie ambientowe: zróżnicowane ustawienia pozwalają stworzyć przytulną atmosferę

Oświetlenie ambientowe typowo dla Mercedesa akcentuje wiele obszarów, od deski rozdzielczej aż po tylne drzwi. Pośrednie źródła światła podkreślają „dryfujący” charakter trzech kluczowych komponentów: Superscreena, konsoli środkowej i środkowych sekcji paneli drzwi. Tworzy to wyjątkową, przyjemną atmosferę we wnętrzu. Liczne ustawienia – 64 odcienie plus dziesięć światów kolorystycznych, 20 poziomów jasności i trzy strefy jasności – umożliwiają optymalną personalizację.

Indywidualne wrażenia dźwiękowe: opcjonalna technologia Dolby Atmos i standardowe holistyczne doświadczenia dźwiękowe – SoundExperience

Jako opcja dostępne jest nagłośnienie przestrzenne Burmester® 3D, które dzięki Dolby Atmos zapewnia niezrównane, wielowymiarowe wrażenia muzyczne. Ten system audio obejmuje 16 głośników i wzmacniacz o mocy 850 watów. Wizualną atrakcyjność wnętrza po raz pierwszy podkreślają srebrne chromowane maskownice głośników wysokotonowych i średniotonowych.

Mercedes-Benz oferuje również holistyczne doświadczenie dźwiękowe – SoundExperience. Różne krajobrazy dźwiękowe pozwalają na indywidualną konfigurację akustyczną. SoundExperience można teraz wygodnie wybrać jako aplikację w odpowiednim widoku. Paleta doświadczeń obejmuje: Silver Waves, Vivid Flux, Serene Breeze oraz Roaring Pulse (linia AMG), a także dwa nowe światy dźwiękowe.

·       Fractal Fusion ucieleśnia hedonistyczny, futurystyczny styl życia. Łączy nostalgiczne dźwięki rodem z gier arcade z lat 80. i muzyki synthwave z nowoczesnymi, żywymi teksturami syntezatora.

·       Granular Fuzz ucieleśnia ekspresyjny, organiczny styl. Podkreśla prostotę i bezpośredniość, łącząc soczyste dźwięki gitary, elementy orkiestrowej ścieżki dźwiękowej i postapokaliptyczne efekty elektroniczne.

SoundExperience można doświadczyć również podczas postoju – zmienia on słyszalne we wnętrzu dźwięki uruchamiania, wyłączania i powitania. To nie wszystko – specjalny dźwięk towarzyszy blokowaniu i odblokowywaniu zamków. Istnieje również sygnał, który potwierdza prawidłowe podłączenie i odłączenie wtyku do ładowania. Jeśli pojazd jest gotowy do ruszenia, za pomocą pedału przyspieszenia kierowca może wygenerować symulowane „obroty” podczas postoju.

SoundExperience jest dostępny we wszystkich modelach nowej rodziny pojazdów, niezależnie od poziomu mocy i systemu audio. Dźwięk ostrzegawczy dla pieszych (AVAS) można ustawić na jednym z dwóch poziomów: dyskretnym lub pełnym charakteru. Zamiast konwencjonalnego sygnału ostrzegawczego podczas cofania CLA wykorzystuje zoptymalizowany dźwięk jazdy.

1) Do korzystania z usług wymagane są osobisty Mercedes me ID oraz zgoda na Warunki korzystania z cyfrowych dodatków Mercedes-Benz (Digital Extras). Ponadto samochód musi być sparowany z odpowiednim kontem użytkownika. Po upływie początkowego okresu subskrypcji usługi można odnowić za opłatą, pod warunkiem, że nadal będą wtedy oferowane dla odpowiedniego pojazdu.

2) Podane wartości zostały określone zgodnie z określoną przepisami metodą pomiaru WLTP (Worldwide harmonized Light vehicles Test Procedure, z ang. światowa zharmonizowana procedura badania pojazdów lekkich). Podane zakresy odnoszą się do rynku europejskiego. Zużycie energii i emisja CO₂ samochodu zależą nie tylko od efektywnego wykorzystania paliwa lub źródła energii przez samochód, ale także od stylu jazdy i innych czynników pozatechnicznych.

3) Na stacjach szybkiego ładowania prądem stałym o natężeniu 500 amperów, w oparciu o zasięg WLTP.

4) Neutralność pod względem emisji dwutlenku węgla netto oznacza, że ​​emisje dwutlenku węgla, których nie udało się uniknąć lub ograniczyć w firmie Mercedes-Benz, są kompensowane w ramach certyfikowanych projektów kompensacji emisji.

Dane techniczne

Mercedes-Benz CLA 250+ z technologią EQ

Wymiary i masy:

Osiągi, zużycie energii, emisje:

Po więcej informacji zapraszamy do Autoryzowanego Salonu Mercedes-Benz Danuta i Ryszard Czach znajdującego się w Rzeszowie przy ul. Krakowskiej 32. Tel. +48 17 860 12 20 oraz do odwiedzenia naszego Salonu Online

Foto. Mercedes-Benz Polska

Czytaj także: