Napęd na cztery koła Mercedes-Benz 4MATIC szeroka oferta dla modeli wszystkich klas i wszystkich koncepcji napędu
29 stycznia 2025 |· Wyśmienita stabilność jazdy i dodatkowe pokłady trakcji w wielu sytuacjach drogowych
· Dynamika i efektywność jako wspólne mianowniki wszystkich odmian napędu 4MATIC
· Różne techniki napędu na wszystkie koła w zależności od koncepcji samochodu
Mercedes-Benz oferuje wyjątkowo szeroką gamę modeli z napędem na cztery koła 4MATIC: od Klasy A do Klasy S, od aut osobowych po vany, od pojazdów z konwencjonalnymi silnikami spalinowymi po samochody z napędem hybrydowym EQ Hybrid lub E PERFORMANCE oraz elektrycznym EQ. Kupujący mają wybór pomiędzy modelami Mercedes-Benz i Mercedes-AMG, a nawet mogą zdecydować się na opancerzoną Klasę S GUARD, również oferowaną z napędem 4MATIC. Do tego grona należy także terenowa ikona Mercedesa – Klasa G, która w nowej odsłonie oferuje jeszcze większą wszechstronność w terenie w połączeniu ze znacząco zwiększonymi poziomami dynamiki i komfortu na utwardzonych drogach.
Szczegóły działania napędu na wszystkie koła oraz rozdział momentu obrotowego między przednią i tylną oś różnią się w zależności od koncepcji zespołu napędowego i samochodu, jednak podstawowe zalety 4MATIC pozostają identyczne: napęd na wszystkie koła w wielu sytuacjach zapewnia większą stabilność jazdy, bezpieczeństwo i dynamikę. Lepsza przyczepność przynosi zresztą korzyści nie tylko w górach i na zaśnieżonych drogach. Napęd 4×4 przydaje się także w innych warunkach: warianty 4MATIC są idealnie przygotowane do pokonywania lekkiego terenu, takiego jak drogi gruntowe, i mogą bezpiecznie holować ciężkie przyczepy, łącząc te kompetencje z przyjemnością z ofensywnej jazdy. Wspólnym celem rozwoju wszystkich odmian napędu 4MATIC pozostaje zapewnienie wysokiej efektywności. Nowoczesny, elektronicznie sterowany napęd 4MATIC jest zatem lżejszy od poprzednich układów, bazuje na inteligentnej strategii działania i może być łączony z hybrydowym lub elektrycznym zespołem napędowym.
Ponad 120 lat tradycji napędu na wszystkie koła Mercedes-Benz
Historia pojazdów Mercedes-Benz z napędem na cztery koła sięga początków XX wieku. Paul Daimler, ówczesny dyrektor techniczny austriackiej firmy Daimler-Motoren-Gesellschaft, „położył podwaliny pod konstrukcję napędu na cztery koła w 1903 r. […]”, jak napisał w 1917 r. magazyn „Illustrirte Zeitung”. Po pojazdach przeznaczonych dla armii austriackiej i pruskiej z lat 1905–1907 przedsiębiorstwo zbudowało pierwszy samochód osobowy z napędem i układem kierowniczym wszystkich czterech kół – Dernburg-Wagen, dostarczony do Niemieckiej Afryki Południowo-Zachodniej w 1908 r. Również firma Benz & Cie. tworzyła w tym okresie różne prototypy napędu na cztery koła. Pierwszym gotowym do wprowadzenia na rynek samochodem Benza z takim układem napędowym był terenowy pojazd VRL, który powstał jako pojedynczy egzemplarz około 1920 r.
Mercedes-Benz po raz pierwszy zaprezentował napęd na cztery koła pod nazwą 4MATIC w 1985 r. Od tamtej pory układ jest nieustannie rozwijany, tak aby sprostać najwyższym wymaganiom w zakresie trakcji, bezpieczeństwa oraz dynamiki jazdy i elastycznie dostosowywać go do różnych klas pojazdów, a także nowoczesnych technik napędu.
Klasa C jako przykład wszechstronności oferty wariantów 4MATIC: szereg wersji na każde warunki, różne poziomy elektryfikacji
· Klasa C All-Terrain jako łagodna hybryda ze zwiększonym prześwitem i programami do jazdy w terenie
· Ponad 100 km zasięgu w trybie elektrycznym: hybrydy plug-in z silnikiem benzynowym lub wysokoprężnym
· Emocjonujące doświadczenie: hybryda o wysokich osiągach Mercedes-AMG z całkowicie zmiennym napędem na wszystkie koła
Prześwit zwiększony o około 40 mm względem konwencjonalnej Klasy C Kombi, standardowy napęd na wszystkie koła 4MATIC oraz dwa tryby do jazdy off-roadowej sprawiają, że Klasa C All-Terrain bez problemu radzi sobie w lekkim terenie. W tym przypadku rozkład momentu obrotowego pozwala przekazać do 45% siły napędowej na oś przednią i do 55% na tylną.
Oprócz trybów ECO, COMFORT, SPORT i INDIVIDUAL odmiana All-Terrain oferuje dwa dodatkowe programy DYNAMIC SELECT do jazdy terenowej: OFFROAD jest przeznaczony do lekkiego terenu, takiego jak drogi gruntowe, żwir lub piasek, a OFFROAD+ z funkcją kontroli prędkości zjazdu DSR (Downhill Speed Regulation) jest zalecany do nieco trudniejszych warunków i pokonywania większych stromizn. Zależnie od trybu DYNAMIC SELECT odpowiednio dostosowuje charakterystykę pracy silnika, skrzyni biegów, układu kierowniczego, ESP® i napędu 4MATIC.
Wariant C 220 d 4MATIC All-Terrain ma łagodny napęd hybrydowy (tzw. miękka hybryda). Jego czterocylindrowy silnik wysokoprężny OM 654 M korzysta ze zintegrowanego rozrusznikoalternatora drugiej generacji i 48-woltowej pokładowej instalacji elektrycznej. Moc maksymalna wynosi tu 197 KM plus 23 KM ze strony układu łagodnej (miękkiej) hybrydy. Odmiana ta może odzyskiwać energię i „żeglować” z wyłączonym silnikiem spalinowym.
Hybrydy plug-in czwartej generacji z silnikiem wysokoprężnym lub benzynowym
Obecne hybrydy plug-in w gamie Klasy C mogą być wykorzystywane do odbywania codziennych podróży głównie bez użycia silnika spalinowego – to zasługa ponad 100-kilometrowego zasięgu w trybie elektrycznym oraz jednostki elektrycznej o mocy 95 kW (129 KM). W wersji C 300 de łączy się ona z silnikiem wysokoprężnym OM 654 M o mocy 145 kW (197 KM). Do wyboru są też odmiany C 300 e oraz C 400 e z motorami benzynowymi o mocy, odpowiednio, 150 kW (204 KM) oraz 185 kW (252 KM). W każdym przypadku energia kinetyczna jest odzyskiwana podczas wytracania prędkości dzięki rekuperacji, z mocą ponad 100 kW.
Nawet gdy akumulator zostanie rozładowany, w przypadku opcjonalnej funkcji ładowania prądem stałym (DC) z mocą do 55 kW jego pełne naładowanie może zająć około 30 minut. Standardowe ładowanie prądem przemiennym (AC) może odbywać się z mocą do 11 kW. Na odpowiednich stacjach ładowania hybrydy plug-in można również wygodnie ładować, korzystając z funkcji Plug & Charge*.
Inteligentna, oparta na trasie przejazdu strategia działania napędu dobiera odpowiedni tryb pracy do aktualnie pokonywanego odcinka. Uwzględnia przy tym m.in. dane systemu nawigacji, topografię terenu, przepisy dotyczące prędkości oraz warunki ruchu na całej zaplanowanej trasie. Jeśli kierowca zechce sam wpływać na intensywność rekuperacji, może ją bezpośrednio regulować za pomocą łopatek przy kierownicy (w trzech etapach) – we wszystkich programach jazdy z wyjątkiem SPORT; w programie D- rekuperacja jest tak silna, że możliwa jest jazda bez używania pedału hamulca. Strategia działania komunikuje się z czujnikami systemów wspomagających, dzięki czemu skutecznie wspiera kierowcę w wielu sytuacjach na drodze.
Mercedes-AMG: hybryda o wysokich osiągach z transferem techniki z Formuły 1
Mercedes-AMG C 63 S E PERFORMANCE przenosi najnowocześniejszą technikę ze sportu motorowego, z wykorzystaniem specjalistycznej wiedzy z Formuły 1, na otwarte drogi. Jego hybrydowy zespół napędowy łączy 2,0-litrowy silnik turbo AMG o mocy 350 kW (476 KM) z elektryczną jednostką (EDU) zamontowaną przy tylnej osi, zapewniając niezwykle emocjonujące wrażenia z jazdy. Moc systemowa całego układu wynosi 500 kW (680 KM), a systemowy maksymalny moment obrotowy to 1020 Nm.
Mercedes-AMG C 63 PERFORMANCE dysponuje w pełni zmiennym napędem na wszystkie koła AMG Performance 4MATIC+. Ponieważ jego inteligentne sterowanie jest zintegrowane z architekturą systemową całego samochodu, przejście z napędu tylnej osi do trybu 4×4 i odwrotnie odbywa się w sposób ciągły. Elektromechanicznie sterowane sprzęgło w zmienny sposób łączy stale napędzaną tylną oś z przednią. Najlepszy możliwy rozkład momentu obrotowego jest stale obliczany w zależności od sytuacji na drodze i komend kierowcy. Bezstopniowy rozkład siły napędowej jest możliwy od napędu wyłącznie tylnych kół do rozdziału 50:50 między przednią a tylną osią. Przednia oś jest całkowicie odłączana podczas spokojnej jazdy, gdy napęd na cztery koła nie jest potrzebny – co zwiększa efektywność. Przy ustawieniu SPORT ESP® priorytetem jest napęd tylnej osi, a w trybie driftu w ruch wprawiane są wyłącznie tylne koła.
204-konny silnik elektryczny zwiększa moc i moment obrotowy w zależności od sytuacji oraz wybranego trybu jazdy, zapewniając komfortową lub szczególnie dynamiczną charakterystykę. Możliwa jest również jazda w trybie wyłącznie elektrycznym. Hybrydowy napęd oferuje dodatkowe korzyści w zakresie kontroli dynamiki jazdy. Gdy tylko jedno z kół zasygnalizuje zbyt duży poślizg, zamiast interwencji ESP® za pomocą hamulców do regulacji trakcji może posłużyć też silnik elektryczny. W tym celu inteligentny system sterowania zmniejsza moment jednostki elektrycznej przenoszony na koło za pośrednictwem elektronicznie sterowanego tylnego mechanizmu różnicowego z blokadą. Dyferencjał zintegrowany z kompaktowym motorem elektrycznym oferuje w pełni zmienny efekt blokady zarówno podczas przyspieszania, jak i wytracania prędkości. Jest zatem idealnie dopasowany do wszystkich współczynników tarcia nawierzchni, a dzięki pełnej integracji z architekturą systemową stale komunikuje się z innymi jednostkami sterującymi istotnymi dla dynamiki jazdy.
* Warunkiem wstępnym jest wyposażenie hybryd plug-in w opcjonalną możliwość ładowania prądem stałym (DC) oraz aktywacja Plug & Charge w przeglądzie usług.
Po więcej informacji zapraszamy do Autoryzowanego Salonu Mercedes-Benz Danuta i Ryszard Czach znajdującego się w Rzeszowie przy ul. Krakowskiej 32. Tel. +48 17 860 12 20 oraz do odwiedzenia naszego Salonu Online
Foto. Mercedes-Benz Polska
Czytaj także: