Mercedes-Benz świętuje 30-lecie Vito niezawodnego partnera przedsiębiorców
6 sierpnia 2025 |• Od 1995 roku wspiera przedsiębiorców, serwisantów, służby ratownicze i nie tylko: kompaktowy Vito od 30 lat cieszy się opinią niezawodnego i wszechstronnego samochodu dostawczego, nadającego się do szerokiej gamy codziennych zadań
• Silna globalna pozycja w portfolio: średniej wielkości samochody dostawcze Vito i eVito odpowiadają za prawie jedną czwartą sprzedaży Mercedes-Benz Vans
• Nazwa modelu wiąże się z zakładem w Vitorii, z którym Mercedes-Benz Vito jest nierozerwalnie związany od 30 lat
• Najnowsza generacja modeli: nowy poziom łączności i komfortu
Trzy dekady, trzy generacje, niezliczone zastosowania: Mercedes-Benz Vito kończy 30 lat. Od momentu premiery w 1995 roku ten średniej wielkości van jest synonimem bezkompromisowej gotowości do codziennych zadań, imponującej wszechstronności i innowacyjnych technologii w swoim segmencie. Vito służą przedsiębiorcom, specjalistom, usługodawcom. Użytkowane indywidualnie i w dużych flotach, w wersji podstawowej i w specjalistycznych zabudowach dla dostawców żywności lub ratownictwa medycznego: Vito to niezawodny partner, który spełnia wymagania wielu branż.
Dzięki nowoczesnym systemom bezpieczeństwa i asysty, łączności i licznym dostępnym wersjom, wspiera klientów w codziennej pracy. Od 2018 roku, gdy zadebiutował eVito, Mercedes-Benz Vans oferuje również alternatywną wersję modelu, zapewniającą jazdę lokalnie bezemisyjną. Vito i eVito pokazują swoje atuty przede wszystkim w środowisku miejskim, gdzie ich kompaktowe rozmiary nie tylko pozwalają im zmieścić się w nowoczesnych parkingach publicznych, ale także ułatwiają poruszanie się po wąskich ulicach. Dlatego prawie jedna czwarta klientów Mercedes-Benz Vans na świecie wybiera te właśnie pojazdy dostawcze średniej wielkości.
„W ciągu ostatnich 30 lat Vito udowodnił, że jest prawdziwie wszechstronnym samochodem dla profesjonalistów. Dzięki kompaktowym wymiarom i dużej przestrzeni ładunkowej jest idealnym wyborem do pracy w mieście. Naszym klientom Vito oferuje wysoki poziom funkcjonalności i elastyczności, połączony z komfortem i wydajnością. Podobnie jak Sprinter, od 30 lat zapewnia mobilność na całym świecie. W wersji elektrycznej eVito od prawie ośmiu lat oznacza zrównoważoną, lokalnie bezemisyjną mobilność”.
Sagree Sardien, szef sprzedaży i marketingu Mercedes‑Benz Vans

Mercedes-Benz Vito: historia
Mercedes-Benz Vito od 1995 roku stanowi przekonujące rozwiązanie dostosowane do potrzeb przedsiębiorców, sprzedawców detalicznych i usługodawców. Jest to wszechstronny model wśród średniej wielkości pojazdów do użytku komercyjnego.
Kluczowe momenty w jego historii:
· 1995: pierwsza generacja z poprzecznie montowanymi czterocylindrowymi silnikami wysokoprężnymi i benzynowymi
Wraz z pierwszą generacją Vito, w 1995 roku Mercedes-Benz wprowadził zupełnie nowy pojazd dostawczy w klasie 2,6-2,8 tony. Model z napędem na przednie koła łączył atrakcyjny design z kompaktowymi wymiarami, a przy ładowności jednej tony nadawał się również do przewozu ciężkich towarów. Przestrzeń ładunkowa o powierzchni 3,6 m² zapewniała pojemność prawie 5 m³, dzięki czemu Vito mógł z łatwością przewozić również przedmioty o dużych gabarytach. Dzięki poręcznym wymiarom i wysokości 1,89 m Vito nadawał się do parkowania na parkingach wielopoziomowych i w miejskich garażach.
Pierwsza generacja oferowała również imponujący jak na tamte czasy, bogaty pakiet systemów bezpieczeństwa. Obejmował on poduszkę powietrzną kierowcy, niezależne zawieszenie kół i hamulce tarczowe na wszystkich kołach, ABS oraz wspomaganie układu kierowniczego.
Poprzecznie montowane czterocylindrowe silniki wysokoprężne i benzynowe charakteryzowały się niskim zużyciem paliwa, zapewniając atrakcyjne osiągi. Klienci docenili wydajność, solidność i elastyczność Vito – co zapewniło mu tytuł „Van of the Year” w 1996 roku. Modernizacja w 1999 roku przyniosła lifting stylistyki, nowe kolory lakierów i zoptymalizowane funkcje. Do 2003 r
oku Mercedes-Benz sprzedał około 473 000 pojazdów pierwszej generacji.

· 2003: druga generacja z większym komfortem i większą różnorodnością
W drugiej generacji Vito całkowicie przeprojektowano koncepcję pojazdu. Wszystkie warianty tego średniej wielkości samochodu dostawczego korzystały teraz z napędu na tylne koła, a nie na przednie. Poprawiło to dynamikę jazdy i ładowność, która wynosiła teraz 1295 kg, dzięki czemu Vito stał się prawdziwym koniem roboczym. Wersja z napędem na wszystkie koła – pierwsza w swoim segmencie – dodatkowo wzbogaciła różnorodność modelu.
Oferta obejmowała już zarówno wydajne jednostki czterocylindrowe, jak i mocne silniki V6. Z trzema długościami nadwozia, dwiema wysokościami dachu, pięcioma wariantami silnika i licznymi pakietami wyposażenia opcjonalnego, druga generacja Vito zdecydowanie oferowała zróżnicowaną gamę dostępnych wersji. W 2005 roku europejskie jury ponownie przyznało Vito tytuł „Van of the Year”. Do 2014 roku Vito drugiej generacji prześcignęło swojego znakomitego poprzednika, osiągając sprzedaż na poziomie prawie 750 000 egzemplarzy na całym świecie.
Druga generacja stanowiła kamień milowy w dziedzinie elektryfikacji: wraz z premierą Vito E-CELL w 2010 roku, Mercedes-Benz rozpoczął w małych seriach produkcję pojazdu dostawczego zasilanego akumulatorem, wyposażonego w silnik elektryczny o mocy 70 kW (95 KM). Miał on zasięg około 130 km i odniósł sukces w takich branżach jak usługi kurierskie.

· 2014: trzecia generacja przynosi nowy design i jeszcze więcej przestrzeni
W 2014 roku światową premierę świętowała trzecia generacja Vito. Jeszcze bardziej wszechstronny i ekonomiczny, z ulepszonymi funkcjami bezpieczeństwa, nowy pojazd dostawczy średniej wielkości został wprowadzony na rynek z odświeżonym designem i trzema koncepcjami napędu: na przednie, tylne i wszystkie koła. Przy niezmienionym rozstawie osi, Vito było nawet o 13 cm dłuższe, osiągając maksymalną długość 5,37 metra i oferując więcej miejsca na bagaż oraz pasażerów, a także zwiększoną ładowność do 1369 kg.
W 2018 roku zadebiutował eVito, pierwszy w pełni elektryczny pojazd dostawczy średniej wielkości, produkowany seryjnie przez Mercedes-Benz. Trzecia generacja wyznaczyła również nowe standardy bezpieczeństwa: Vito Furgon był jedynym modelem w swojej klasie, który był standardowo wyposażony w poduszki powietrzne oraz czujniki zapięcia pasów bezpieczeństwa dla kierowcy i pasażerów. Vito Tourer oferował do ośmiu poduszek powietrznych dla wszystkich pasażerów. Unikatowym elementem wśród pojazdów dostawczych średniej wielkości w tamtym czasie był asystent bocznego wiatru, dostępny jako wyposażenie podstawowe.
W pełni elektryczny eVito jest obecny na rynku od 2018 roku. Niezależnie od tego, czy w wersji Furgon czy jako Tourer do komercyjnego transportu pasażerów – eVito kontynuował tradycję modelu E-CELL, stale wprowadzając postęp technologiczny.
W 2020 roku kolejna aktualizacja przyniosła wiele udoskonaleń technicznych: nowa rodzina czterocylindrowych silników wysokoprężnych OM 654 oferowała większą moc przy niższym zużyciu paliwa. Ponadto nowa generacja posiadała automatyczną skrzynię biegów 9G-TRONIC, opcjonalne cyfrowe lusterko wsteczne, aktywnego asystenta odległości DISTRONIC, inne ulepszone systemy wspomagające oraz nowe systemy komfortu, takie jak zawieszenie pneumatyczne AIRMATIC.

· 2024: Najnowszy Vito zapewnia nowy poziom łączności i komfortu
Kolejna aktualizacja miała miejsce w ubiegłym roku. W standardzie pojawił się nowoczesny system multimedialny MBUX, który oferuje ulepszoną łączność oraz nowe cyfrowe dodatki[1], co jeszcze bardziej zwiększa komfort. Dzięki temu Vito i eVito są w pełni zintegrowane z cyfrowym ekosystemem marki. Funkcje bezpieczeństwa zostały dodatkowo ulepszone i rozszerzone, na przykład o aktywnego asystenta hamowania z funkcją ostrzegania o ruchu poprzecznym oraz aktywnego asystenta utrzymania pasa ruchu.
Nadwozie zmodernizowano, dodając opcjonalne reflektory MULTIBEAM LED, a wnętrze wzbogacono o takie elementy, jak nowa konsola centralna i elektrycznie otwierana klapa bagażnika EASY-PACK. Wyposażenie standardowe zostało gruntownie ulepszone, a zasięgi zostały lepiej dostosowane do życzeń klientów. Po raz pierwszy opcje napędu zostały rozszerzone o silnik benzynowy z technologią miękkiej hybrydy.

Vito – od 30 lat produkowane w Vitorii
Vito od samego początku produkowane jest w historycznej fabryce pojazdów dostawczych w stolicy Kraju Basków, Vitorii-Gastei – od której pochodzi nazwa tego wszechstronnego modelu. Jako drugi co do wielkości zakład produkujący samochody dostawcze Mercedes-Benz, jest to jedna z najważniejszych fabryk koncernu na świecie. Oprócz modeli Vito i eVito, powstają tu również modele przeznaczone dla klientów prywatnych: Klasa V i EQV.
Vitoria od ponad 70 lat słynie z precyzyjnego rzemiosła, nowoczesnych technologii produkcji i silnych więzi regionalnych. Na terenie liczącym 696 000 m² znajdują się obecnie budynki produkcyjne o łącznej powierzchni 373 000 m². Pracuje tu 4800 osób. W marcu 2024 roku położono kamień węgielny pod rozbudowę zakładu: od 2026 roku będą tu produkowane samochody dostawcze oparte na całkowicie elektrycznej architekturze VAN Electric Architecture (VAN.EA). Dzięki ciągłym inwestycjom w infrastrukturę, cyfryzację i szkolenia zakład stanowi filar przyszłości globalnej sieci produkcyjnej Mercedes-Benz Vans.

[1]Aby korzystać z cyfrowych dodatków, należy założyć konto Mercedes Me ID i zaakceptować aktualną wersję regulaminu użytkownika Mercedes Me ID. Dodatkowo pojazd musi być sparowany z odpowiednim kontem użytkownika. Po upływie okresu obowiązywania abonamentu, cyfrowe dodatki można odnowić za opłatą, pod warunkiem, że są one nadal oferowane dla danego pojazdu.
Po więcej informacji zapraszamy do Autoryzowanego Salonu Mercedes-Benz Danuta i Ryszard Czach znajdującego się w Rzeszowie przy ul. Krakowskiej 32. Tel. +48 17 860 12 20 oraz do odwiedzenia naszego Salonu Online
Foto. Mercedes-Benz Polska
Czytaj także: