Mercedes-Benz Vans po raz kolejny na nowo definiuje pojazd dostawczy – dostosowany do różnych potrzeb klientów komercyjnych
31 października 2025 |
Mercedes-Benz Vans po raz kolejny na nowo definiuje pojazd dostawczy – dostosowany do różnych potrzeb klientów komercyjnych / Źródło: Mercedes-Benz Polska
• Niezwykła premiera: ekspresyjna rzeźba daje pierwszy wgląd w kształt i design przyszłego Sprintera
• Bardziej cyfrowe niż kiedykolwiek: przyszłe vany Mercedes-Benz będą aktualne przez wiele lat – dzięki systemowi MB.OS z aktualizacjami bezprzewodowymi i bezproblemową integracją aplikacji innych firm
• Wyjątkowa historia sukcesu: od 1896 roku, w którym Mercedes-Benz stworzył pierwszy pojazd dostawczy – po rok 1995, kiedy Sprinter zrewolucjonizował branżę i stał się symbolem całego segmentu dużych vanów.
• Pieczołowicie odrestaurowany: Mercedes-Benz prezentuje najstarszy na świecie sprawny samochód dostawczy
Stuttgart/Neuhausen. W przededniu obchodów 130-lecia transportu Mercedes-Benz Vans tworzy ekscytującą paralelę między przeszłością a przyszłością: prezentując najstarszy na świecie sprawny furgon dostawczy Benz oraz obecnego eSprintera, firma wspomina swoją wyjątkową historię sukcesu, która rozpoczęła się w 1896 roku. To historia pełna rozwiązań transportowych dostosowanych do indywidualnych potrzeb klientów. Pojazdy dostawcze Mercedes-Benz zawsze były postrzegane jako solidne i niezawodne narzędzia biznesowe. I tak pozostanie w przyszłości. Symbolem tej wizji jest „BOuLDER” – imponująca, wyrazista rzeźba przypominająca głaz, która przynosi pierwszy wgląd w to, jak Mercedes-Benz po raz kolejny unowocześnia vana, zachowując jednocześnie jej podstawowe wartości – solidność, niezawodność, wszechstronność i trwałość. Rzeźba o długości 650 centymetrów, wysokości 275 centymetrów i szerokości 250 centymetrów w fascynujący sposób łączy sztukę i kunszt rzemieślniczy, stanowiąc zapowiedź kolejnej generacji Sprintera. Wyfrezowana z litego kawałka materiału, ujawnia pierwsze zarysy i detale konstrukcyjne przyszłego Sprintera. Dają one wyobrażenie o nadchodzącym, unikatowym designie nadwozia, który jest dostosowany do zróżnicowanych potrzeb i wymagań klientów komercyjnych. Rzeźba daje również pojęcie o wymiarach przyszłego vana Mercedes-Benz.
„Jako wynalazca lekkiego pojazdu użytkowego, od prawie 130 lat konsekwentnie służymy naszym klientom biznesowym całą naszą wiedzą i doświadczeniem. Ich korzyści i wartość dodana są naszym najwyższym priorytetem – wtedy, teraz i w przyszłości. Satysfakcja klienta i innowacyjne rozwiązania są głęboko zakorzenione w naszym korporacyjnym DNA i stanowią fundament naszych pojazdów dostawczych premium”.
Thomas Klein, szef Mercedes-Benz Vans
 
„Następna generacja vanów Mercedes-Benz będzie koncentrować się na innowacyjnych układach napędowych, łączności i zaawansowanych usługach cyfrowych. Funkcjonalność i potrzeby klientów leżą u podstaw naszego rozwoju. Dostosowaliśmy nasz system operacyjny Mercedes-Benz specjalnie do zastosowań komercyjnych i dzięki niemu ponownie zdefiniujemy segment vanów. Oferujemy naszym klientom najnowocześniejszą technologię połączoną z wydajnością i inteligencją dostosowaną do indywidualnych potrzeb. Jestem przekonany, że nasz przyszły Sprinter będzie flagowym modelem w swoim segmencie bardziej niż kiedykolwiek wcześniej”.
Andreas Zygan, szef rozwoju w Mercedes-Benz Vans

Furgon Benz z 1899 r. – najstarszy sprawny pojazd dostawczy Mercedes-Benz
Historia sukcesu pojazdów dostawczych Mercedes-Benz rozpoczęła się pod nazwą Benz & Cie. w 1896 roku, kiedy Carl Benz wynalazł samochód użytkowy. Opracował dwa modele, aby sprostać różnym potrzebom klientów: furgon dostawczy Benz jako „powóz z zamkniętym nadwoziem” na bazie Benza Victorii oraz pojazd łączący funkcje samochodu dostawczego i osobowego Benz jako „mały powóz stangreta z odłączanym nadwoziem” na bazie mniejszego i lżejszego Benza Velociped. Dzięki odłączanemu nadwoziu można go było przekształcić w dwumiejscowy samochód osobowy w zaledwie kilku prostych krokach, co czyniło go szczególnie wszechstronnym. Był to w efekcie pierwszy pojazd wielofunkcyjny.
Oba modele napędzane były zamontowanym z tyłu, jednocylindrowym, czterosuwowym silnikiem o pojemności skokowej 2,7 litra w furgonie dostawczym i 1 litra w pojeździe wielofunkcyjnym. Ładowność 300 kilogramów (plus kierowca) wystarczała do transportu w obrębie centrum miasta. Moc wyjściowa od 2,75 do 6 KM pozwalała na osiągnięcie prędkości maksymalnej 15-20 km/h przy pełnym obciążeniu. Nowe pojazdy były zatem szybsze niż dwukonny powóz i mogły przewozić około trzy razy więcej ładunku. Tak narodził się nowy segment rynku we wciąż młodej historii motoryzacji, a Carl Benz po raz kolejny udowodnił, że jest wizjonerem i wynalazcą. 5 grudnia 1896 roku firma z Mannheim przekazała pierwszy egzemplarz furgonu dostawczego domowi towarowemu Du Bon Marché w Paryżu za cenę sprzedaży 4500 marek.
Obecnie najstarszym sprawnym pojazdem dostawczym jest wielofunkcyjny pojazd Benz z 1899 roku z kolekcji Mercedes-Benz Classic. Został on pieczołowicie odrestaurowany (rama) i przebudowany (nadwozie) z okazji przyszłorocznych obchodów 130-lecia transportu. Jest to model zbudowany na licencji przez firmę Hewetson’s Ltd., oficjalnego przedstawiciela Benz w Wielkiej Brytanii. Znany jako Ideal Van, miał moc 3 KM i mógł przewozić ładunek o wadze około 100 kilogramów plus kierowca. Późniejsze modele miały moc 3,5 KM i mogły przewozić do 250 kilogramów.

30 lat Sprintera – wszechstronnego samochodu, który napędza świat
W 1995 roku, około 100 lat po wynalezieniu samochodu dostawczego, Mercedes-Benz Vans ponownie zrewolucjonizował segment lekkich pojazdów użytkowych, wprowadzając na rynek Sprintera. Tym samym firma wypełniła lukę między samochodami osobowymi a ciężarówkami i stworzyła pioniera całego segmentu pojazdów. Sprinter do dziś jest ceniony za wyjątkową wszechstronność i niezawodność, wysoki poziom komfortu i właściwości jezdne zbliżone do samochodu osobowego. W ciągu trzech dekad wyprodukowano ponad pięć milionów egzemplarzy modelu w różnych wariantach, przeznaczonych do różnych celów i sprawdzających się w niemal każdej sytuacji: gdy ratowane jest życie i rodzą się dzieci, gdy dostarczane są paczki lub świeża żywność, gdy buduje się domy i remontuje łazienki, gdy trzeba przewieźć pasażerów VIP lub gdy ktoś wyrusza w pełną przygód podróż. Sprinter jest niezawodnym partnerem dla szerokiej gamy branż na całym świecie. W 2024 roku 77 proc. klientów w Europie ponownie wybrało ten właśnie model. Tak wysoki wskaźnik ponownego zakupu dowodzi, jak silna jest jego pozycja.

Sprinter przyszłości – jeszcze bardziej wszechstronny, wydajny i inteligentny
Wprowadzenie nowej architektury VAN oznacza początek ery, w której dostępne będą jeszcze bardziej wydajne, inteligentne i wszechstronne vany. Nadchodząca generacja pojazdów dostawczych z gwiazdą nie tylko będzie kontynuować tradycję historii sukcesu Sprintera, ale zdefiniuje segment vanów przyszłości.
Nowa architektura pojazdów będzie stanowić podstawę wszystkich nowo opracowywanych średnich i dużych vanów Mercedes-Benz w przyszłości. Umożliwia ona wyraźne rozróżnienie między przestronnymi limuzynami przeznaczonymi do użytku prywatnego (VLE i VLS) a pojazdami dostawczymi segmentu premium, przeznaczonymi do użytku komercyjnego. Począwszy od 2026 roku, w pełni elektryczne modele Van Electric Architecture (VAN.EA) zostaną wprowadzone dla klientów indywidualnych. Pierwszym, który zadebiutuje na rynku, będzie VLE, później pojawią się elektryczne pojazdy użytkowe. Wraz z drugą wersją architektury VAN, Van Combustion Architecture (VAN.CA), najnowocześniejsze vany z silnikami spalinowymi uzupełnią przyszłą ofertę samochodów do użytku prywatnego i komercyjnego.
Komercyjnie pozycjonowane vany zostały opracowane w ścisłej współpracy z klientami z różnych branż i dlatego są konsekwentnie dostosowywane do ich potrzeb i wymagań. Po części wiąże się to z nowym designem, który już teraz zapowiada zaprezentowana rzeźba. Ponadto, przyszły Sprinter będzie dostępny z różnymi układami napędowymi oraz w licznych wariantach długości, rozstawu osi i masy. Jest on zatem produkowany na wymiar dla różnych konfiguracji oraz rozwiązań zabudowy i adaptacji specyficznych dla danej branży – od usług kurierskich przez pojazdy chłodnicze, serwisowe, karetki pogotowia, budowlane i służące do przewozu osób o ograniczonej sprawności ruchowej, aż po kampery. Celem jest jak najlepsze spełnienie wszystkich wymagań klientów i dalsze umacnianie pozycji lidera na rynku vanów.

Bardziej cyfrowo niż kiedykolwiek wcześniej: aktualizacje bezprzewodowe zapewniają aktualność funkcji pojazdu przez wiele lat
Następna generacja vanów wyznaczy również nowe standardy w zakresie łączności i oprogramowania. Będą one działać w całości na firmowym systemie operacyjnym Mercedes-Benz (MB.OS). Dzięki temu staną się najinteligentniejszymi pojazdami dostawczymi Mercedes-Benz w historii. Głęboka integracja architektury chip-to-cloud z pojazdem umożliwia precyzyjne sterowanie wszystkimi funkcjami – od informacyjno-rozrywkowych i komfortu po ładowanie – dla niezrównanych wrażeń z jazdy, a także inteligentnej integracji pojazdu z interfejsem użytkownika. Ta kompleksowość stwarza klientom nowe możliwości, zapewniając im w samochodzie jeszcze więcej łączności. Cyfrowe dodatki dostosowane do potrzeb, takie jak Mercedes-Benz Van Uptime Monitor lub nawigacja dla przyczep i pojazdów ponadgabarytowych, sprawiają, że eksploatacja i serwis są jeszcze bardziej wydajne.
Dzięki MB.OS, wspieranemu przez sztuczną inteligencję, każdy samochód dostawczy będzie wyposażony w wydajny komputer połączony z inteligentną chmurą Mercedes-Benz. Umożliwi to bezprzewodową aktualizację całego oprogramowania pojazdu, w tym systemów wspomagania kierowcy. Każdy van będzie na bieżąco aktualizowany przez wiele lat – podobnie jak smartfon, który może być regularnie doposażany w nowe aplikacje i rozszerzone funkcje. MB.OS oferuje maksymalną elastyczność, umożliwiając bezproblemową integrację treści od zewnętrznych dostawców. Dzięki temu klienci biznesowi mogą korzystać z własnych aplikacji i niezbędnych narzędzi, na przykład do zarządzania flotą czy nawigacji, bezpośrednio w pojeździe, na jednostce głównej. Typowy interfejs użytkownika Mercedes-Benz pozostaje niezmieniony – zapewniając znane i cenione funkcje.
Po więcej informacji zapraszamy do Autoryzowanego Salonu Mercedes-Benz Danuta i Ryszard Czach znajdującego się w Rzeszowie przy ul. Krakowskiej 32. Tel. +48 17 860 12 20 oraz do odwiedzenia naszego Salonu Online
Foto. Mercedes-Benz Polska
Czytaj także:
 
                                    

