Modnie i Zdrowo

#OkresNoStres – rusza 2. edycja ogólnopolskiego programu edukacyjnego dla uczennic klas 4. szkół podstawowych

3 września 2025 | Materiał Prasowy

Materiały Organizatora Akcji

Po sukcesie 1. edycji programu edukacyjnego #OkresNoStres, który dotarł do 45 tysięcy uczennic w całej Polsce, marka Bella ogłasza kontynuację tej inicjatywy. Najnowsze badania opinii społecznej zrealizowane na potrzeby 2. edycji programu pokazują, że wciąż istnieje wiele wyzwań związanych z brakiem komfortu i wiedzy o pierwszej miesiączce. Wychodząc naprzeciw tym potrzebom, organizatorzy w 2. edycji #OkresNoStres przygotowali m.in. materiały edukacyjne, które pomogą dziewczynkom lepiej przygotować się do pierwszej i kolejnych miesiączek, także od strony praktycznej. Z badań zrealizowanych na zlecenie marki Bella przez agencję badawczą SW Research[1] wynika, że choć 51dziewcząt mogło liczyć na wsparcie bliskiej osoby podczas pierwszej miesiączki, aż 33% przechodziło to doświadczenie samotnie. Prawie połowa (48%) zdobywała wiedzę o środkach higienicznych samodzielnie, metodą prób i błędów, a 47% korzystając ze wsparcia matek, sióstr lub przyjaciółek. Tylko nieliczne korzystały z internetu (niemal 15%) czy książek edukacyjnych (blisko 14%). Dane te pokazują, jak bardzo potrzebna jest szeroko dostępna, ale i zarazem rzetelna edukacja – zarówno w szkole, jak i w domu. 

Na to, jak współczesne dziewczynki przeżywają swoje dojrzewanie i pierwszą miesiączkę, wpływa wiele czynników. Po pierwsze – nastolatki dojrzewają dziś nieco wcześniej niż ich rodzice, a także szybciej może pojawić się u nich pierwsza miesiączka. To sprawia, że dorośli – często przekonani, że mają jeszcze czas na rozmowę o tych tematach – przegapiają odpowiedni moment na wsparcie i edukację. Bycie rodzicem dorastającej dziewczynki to dziś wyjątkowe wyzwanie. Z jednej strony widzimy zagrożenia, z jakimi może mieć kontakt nasze dziecko – media społecznościowe, różne internetowe mody czy niebezpieczne wyzwania. Z drugiej strony nie zawsze wiemy, jak o tym wszystkim rozmawiać. Może to prowadzić do unikania tematu, co niestety utrudnia (i tak już często niełatwą w tym okresie) komunikację z dzieckiem. Często rodzicom wydaje się, że „szkoła się tym zajmie”, tymczasem szkoła nierzadko również obawia się „trudnych tematów”. Dlatego program #OkresNoStres marki Bella wspiera zarówno zaangażowanych nauczycieli, jak i uważnych rodziców. Program pokazuje, jak rozmawiać i jakie tematy warto poruszyć. Dzięki ciekawym materiałom edukacyjnym ułatwia rozmowę i porozumienie między rodzicem a dzieckiem, a także pomaga budować wspierającą społeczność w grupie rówieśniczej, która jest w tym okresie tak ważna. 

Tosia Kopyt, edukatorka zaangażowana w program #OkresNoStres od pierwszej edycji.Emocje związane z zakupem pierwszych środków higienicznychPierwszy zakup środków higienicznych potrzebnych w czasie miesiączki często wiąże się z negatywnymi emocjami – aż 49% kobiet czuło w tej sytuacji zakłopotanie, a 42% — zawstydzenie. Pozytywne emocje, takie jak poczucie sprawczości (10%) i duma (7%), pojawiały się zdecydowanie rzadziej. Choć dla 67% kobiet proszenie kogoś o zakup środków menstruacyjnych jest naturalne lub całkowicie naturalne, to 10% pań uznaje to za bardzo krępujące. Co ciekawe, co druga Polka, która poprosiła o pomoc w zakupie, zwróciła się z taką prośbą również do mężczyzny. To pokazuje, jak ważne jest przełamywanie tabu i budowanie otwartości wokół menstruacji – także w relacjach między płciami. Dane jasno wskazują na społeczną potrzebę edukacji. 77% Polek jest zdania, że w szkołach powinny być prowadzone lekcje dotyczące prawidłowego używania produktów higienicznych potrzebnych w czasie menstruacji. Co więcej, 93% kobiet uważa, że ojcowie powinni posiadać podstawową wiedzę na temat środków higienicznych, by móc wspierać swoje córki.

Grafika_3.jpg

#OkresNoStres – wiedza o tym, jak zadbać o siebie podczas pierwszej miesiączkiŹle dobrane środki higieniczne mogą powodować dyskomfort – aż 68% uczestniczek badania doświadczyło plamienia na ubraniach, 25% miało otarcia skóry, a 23% bolesność. Odpowiedni dobór produktów ma więc ogromne znaczenie nie tylko dla komfortu fizycznego, ale też psychicznego. Podpaski wciąż pozostają najpopularniejszym wyborem – sięga po nie 70% kobiet. Tampony stosuje 21% badanych.#OkresNoStres, bo potrafię się przygotować do miesiączkiJednym z najskuteczniejszych sposobów radzenia sobie ze stresem jest zdobywanie wiedzy i rozwijanie konkretnych kompetencji, które pozwalają lepiej odnaleźć się w nowej sytuacji. Dla dziewczynek wkraczających w okres dojrzewania i doświadczających pierwszej miesiączki taką kluczową umiejętnością staje się świadomość dostępnych środków higienicznych i umiejętność ich odpowiedniego doboru i zastosowania. Właśnie dlatego scenariusz edukacyjny stworzony przez Tosię Kopyt @tosiakopyt, edukatorkę, ekspertkę 2. edycji programu #OkresNoStres, skupia się  niezmiennie na aspektach psychologicznych, a w tym roku również na kwestiach praktycznych. Program odpowiada na pytania takie jak: Jak dobrać odpowiedni produkt higieniczny? Czym różni się podpaska od tamponu i jak ich prawidłowo używać, by czuć się komfortowo i bezpiecznie? Wiedza zawarta w materiałach edukacyjnych realnie wzmacnia poczucie sprawczości młodych dziewczyn i pozwala im oswoić temat miesiączki bez lęku i wstydu.Jak dołączyć do programu?Materiały edukacyjne są dostępne na stronie www.okresnostres.edu.pl. Wypełniając formularz zgłoszeniowy, każda szkoła podstawowa może bezpłatnie pobrać materiały edukacyjne – dzięki nim placówka zyska możliwość samodzielnego przeprowadzenia cennych lekcji dla uczennic klas czwartych. Pierwsze 300 szkół, które zgłosi się do programu #OkresNoStres, otrzyma specjalne wsparcie od marki Bella: pakiety z produktami Bella for Teens dla uczestniczek zajęć oraz zapas podpasek do gabinetu pielęgniarki.

Grafika_2.jpg

[1] Badanie zrealizowane na zlecenie marki Bella, przeprowadzone na grupie 713 kobiet w wieku od 16 do 65 lat, SW Research, czerwiec 2025.