Papież Franciszek odbiera pierwszego elektrycznego Papamobile od Mercedes-Benz
5 grudnia 2024 |- Wykonany ręcznie egzemplarz na bazie nowej elektrycznej Klasy G spełnia wysokie wymagania
- Pojazd, który zostanie przekazany na czas Jubileuszu w 2025 r. i przyczyni się do realizacji encykliki „Laudato Si”
- Papież Franciszek zaprasza na prywatną audiencję prezesa Olę Källeniusa i zaangażowany zespół z Grazu, Sindelfingen i Rzymu
- Długa tradycja jest kontynuowana: Mercedes-Benz dostarcza samochody do Watykanu od prawie 100 lat
Mercedes-Benz dostarcza samochody do Watykanu od 94 lat, a od 45 lat papież korzysta ze słynnych „papamobile” na bazie modeli Mercedes-Benz Klasa G. Teraz, po raz pierwszy, „papamobile” z gamy Mercedes-Benz będzie w pełni elektryczny: Prezes Mercedes-Benz Ola Källenius i zaangażowani w projekt członkowie zespołu osobiście przekazali dziś papieżowi Franciszkowi w Watykanie ręcznie wykonany, unikatowy pojazd oparty na nowej elektrycznej Klasie G. Oznacza to, że papież będzie podróżował lokalnie bezemisyjnie nowym Mercedes-Benz na czas Jubileuszu w 2025 roku – wydarzenia, które odbywają się tylko raz na 25 lat i na których spodziewane są miliony pielgrzymów w Rzymie. Pojazd spełnia wysokie wymagania i został opracowany w ścisłej współpracy z Watykanem specjalnie na użytek papieża. Jego elektryczny układ napędowy, który został dostosowany do szczególnie niskich prędkości wymaganych podczas wystąpień publicznych, przyczynia się do realizacji encykliki „Laudato Si”. Papież Franciszek opisuje w nim potrzebę zrównoważonego rozwoju. Podczas przekazania, Ola Källenius podziękował Papieżowi Franciszkowi i wszystkim zaangażowany w projekt oraz podkreślił zrównoważoną strategię biznesową Mercedes-Benz:
„Dzięki nowemu pojazdowi Papież Franciszek jest pierwszym papieżem, który podczas wystąpień publicznych będzie podróżował w pełni elektrycznym Mercedesem-Benz. Jest to szczególny zaszczyt dla naszej firmy i chciałbym podziękować Jego Świątobliwości za zaufanie, jakim mnie obdarzył. Poprzez ten ,,papamobile’’, wysyłamy również wyraźne wezwanie do elektromobilności i dekarbonizacji. Mercedes-Benz oznacza nie tylko wyjątkowość i indywidualność, ale także konsekwentne tworzenie warunków dla neutralnej[1] pod względem emisji dwutlenku węgla floty nowych samochodów w 2039 roku”.
Ola Källenius, Prezes Zarządu Mercedes-Benz Group AG
Wyjątkowe doświadczenie: Papież Franciszek zaprasza uczestników z Grazu, Sindelfingen i Rzymu
Podczas spotkania przed Bazyliką św. Piotra wzięli udział: prezes Ola Källenius, Britta Seeger, członkini zarządu ds. sprzedaży i marketingu, oraz Marc Langenbrinck, dyrektor generalny Mercedes-Benz Italia. Ale Ojciec Święty spotkał się także z tymi, którzy opracowali i zbudowali jego nowy pojazd. W związku z tym pracownicy z działu projektowania, badań i rozwoju, produkcji oraz sprzedaży i marketingu również zostali zaproszeni na to wydarzenie i mogli przekazać „swój” pojazd w imieniu wielu innych zaangażowanych osób. Po przekazaniu odbyła się prywatna audiencja u papieża. Zespół specjalistów z Grazu, Sindelfingen i Rzymu pracował razem przez około rok. Projekt był zarządzany przez zespół w Rzymie, podczas gdy elektryczny układ napędowy został dostosowany przez zespół w Grazu. Eksperci z Sindelfingen wyprodukowali nadwozie, wyposażenie wnętrza i wyposażenie na zamówienie przy użyciu tradycyjnego rzemiosła.
Ręcznie robiony model: Szczegóły pojazdu opartego na nowym G580 z technologią EQ
Elektryczny układ napędowy nowego G580 z technologią EQ (zużycie energii w cyklu mieszanym: 30,4-27,7 kWh/100 km | Emisje CO₂ w cyklu mieszanym: 0 g/km | Klasa CO₂: A)[2] został przystosowany tak, aby w pełni wykorzystać zalety czterech indywidualnych silników przy każdym z kół do specjalnego celu, jakim jest powolna podróż podczas wystąpień publicznych. Z tyłu kanapa została zastąpiona centralnie umieszczonym pojedynczym siedzeniem o regulowanej wysokości. To odchylane siedzenie główne umożliwia elastyczne poruszanie się i zwracanie się do publiczności pod różnymi kątami. Za pojedynczym siedzeniem po lewej i prawej stronie zostały zintegrowane dwa pojedyncze siedzenia dla dodatkowych pasażerów.
Dach został usunięty przy słupku B, a sam słupek B został harmonijnie przeniesiony w ścianę boczną, tworząc niepowtarzalny profil boczny. W przypadku deszczu lub złych warunków pogodowych oddzielny hardtop zapewnia ochronę pasażerom. Lewe tylne drzwi zostały zdemontowane i odbudowane przez specjalistów–w tradycyjnym stylu nadwozia – z jednego elementu i bezszwowo zespawane z karoserią. Po prawej stronie zawiasy tylnych drzwi zostały przesunięte na przeciwną stronę.
Podobnie jak poprzednie „papamobile”, pojazd jest pomalowany na zewnątrz w klasycznym kolorze perłowej bieli.
Długa tradycja: Historia pojazdów Mercedes-Benz dla Watykanu
Mercedes-Benz od prawie 100 lat produkuje pojazdy dla głowy Kościoła katolickiego, jego podróży i wystąpień publicznych. Pierwszym pojazdem tego typu był Nürburg 460 Pullman Saloon dla Papieża Piusa XI z 1930 roku. W tamtym czasie Mercedes-Benz otrzymał kontrakt na dostawę ze względu na harmonijny pakiet całościowy – a także dlatego, że ówczesny zespół przeniósł na pojazd ważną cechę poprzednich pojazdów: możliwość podróżowania z dwoma dygnitarzami i obsługą dzięki składanym siedzeniom. W latach sześćdziesiątych Jan XXIII otrzymał 300 Landaulet z automatyczną skrzynią biegów i wydłużonym rozstawem osi. Jego następca, Paweł VI, używał początkowo 600 Pullman Landaulet, a później 300 SEL – również Landaulet. W latach osiemdziesiątych XX wieku Jan Paweł II używał podczas ceremonii na Placu św. Piotra pierwszego pojazdu oficjalnie nazwanego ,,Papamobile’’, zmodyfikowanego modelu 460 serii G. Od 2002 roku używał 463 serii G 500, z którego korzystali również jego następcy Benedykt XVI i Franciszek. Niekiedy używano również specjalnie zaprojektowanych samochodów na bazie Mercedesa-Benz Klasy M i GLE. Po wycofaniu ze służby niektóre z ,,papamobile’’ umieszczono do zwiedzania w Watykanie i Muzeum Mercedes-Benz w Stuttgarcie.
Wypowiedzi Britty Seeger, Marca Langenbrincka, Gordena Wagenera uczestniczących członków zespołu
„Budujemy idealnego Mercedesa dla każdego klienta – w tym dla Watykanu od prawie 100 lat. Jesteśmy przeszczęśliwi, że możemy spełnić życzenie Ojca Świętego dotyczące elektrycznego „papamobile” i jesteśmy szczególnie dumni z tego, że możemy zbudować pojazd zgodnie z jego wymaganiami. Ta współpraca jest dla nas wielkim zaszczytem i cennym symbolem wspólnych zrównoważonych zmian”.
Britta Seeger, Członek Zarządu Mercedes-Benz Group AG, odpowiedzialna za sprzedaż i marketing
„Klasa G jest jednym z najbardziej kultowych pojazdów Mercedes-Benz i jesteśmy dumni, że możemy tworzyć pojazdy dla Ojca Świętego w tej tradycji. Pierwsza w pełni elektryczna Klasa G łączy w sobie zrównoważony rozwój, elegancki design i maksymalną funkcjonalność. To dla nas wielki zaszczyt, że możemy dziś zaprezentować ten wyjątkowy pojazd Papieżowi Franciszkowi”.
Gorden Wagener, główny projektant Mercedes-Benz Group AG
„Przeżywamy dziś ważny moment, który podkreśla głęboką więź, łączącą Mercedes-Benz Italy i Watykan od ponad pół wieku. Jak podkreśla Papież Franciszek, biznes musi być integralną częścią wspólnoty. Dlatego jest to dla nas wielki zaszczyt, że możemy przyczynić się do tego wyjątkowego projektu. W imieniu licznej rodziny Mercedes-Benz Italy pragnę złożyć Ojcu Świętemu najszczersze życzenia pomyślności i owocnej kontynuacji jego Magisterium. Z niecierpliwością czekamy na wspaniały jubileusz i jesteśmy pewni, że „nasz papamobile” będzie cennym wsparciem dla Jego Świątobliwości w wielu zadaniach, które na niego czekają”.
Marc Langenbrinck, dyrektor sprzedaży Mercedes-Benz Cars Italy i szef Mercedes-Benz Italy
„Jestem bardzo dumny, że mogłem przyczynić się do powstania elektrycznego ,,papamobile’’. Od pierwszego szkicu do ostatecznego zatwierdzenia praca zespołu charakteryzowała się ogromną pasją, profesjonalizmem i szacunkiem do zadania. Pojazd reprezentuje niesamowitą ilość pracy ręcznej i pasji, ale jest również pełen najnowocześniejszych technologii. Fakt, że papież Franciszek zaprosił niektórych z nas do osobistego przekazania go, naprawdę dopełnia wszystkiego. To doświadczenie, o którym opowiesz swoim wnukom”.
Klaus Millerferli, inżynier ds. rozwoju w Mercedes-Benz AG w Sindelfingen
„W przypadku Klasy G jesteśmy przyzwyczajeni do codziennej pracy nad jednym z najbardziej legendarnych i kultowych modeli Mercedes-Benz. Budowa pojazdu dla papieża jest dla nas również czymś wyjątkowym – ale i tutaj mamy doświadczenie. Cały zespół w Grazu jest bardzo szczęśliwy i dumny z tego, że Watykan po raz kolejny polega na naszej Klasie G”.
Peter Zotter, inżynier ds. rozwoju w Mercedes-Benz G GmbH w Grazu
[1] Neutralność pod względem emisji dwutlenku węgla oznacza, że emisja dwutlenku węgla, której Mercedes-Benz nie uniknie ani nie ograniczy, zostanie skompensowana przez certyfikowane projekty kompensacyjne.
[2] Podane wartości zostały określone zgodnie z metodą pomiarową WLTP (Worldwide harmonized Light vehicles Test Procedure). Podane zakresy odnoszą się do rynków ECE. Zużycie energii i emisja CO2 przez samochód zależą nie tylko od efektywnego wykorzystania paliwa lub źródła energii przez samochód, ale także od stylu jazdy i innych czynników pozatechnicznych.
Po więcej informacji zapraszamy do Autoryzowanego Salonu Mercedes-Benz Danuta i Ryszard Czach znajdującego się w Rzeszowie przy ul. Krakowskiej 32. Tel. +48 17 860 12 20 oraz do odwiedzenia naszego Salonu Online
Foto: Mercedes-Benz Polska
Czytaj także: