Kia EV3 vs XCeed – spalinowy czy elektryczny Co wybrać w 2025 roku
31 października 2025 |Kia EV3 i Kia XCeed to kompaktowe crossovery, które mają zbliżone wymiary zewnętrze i… podobne ceny. Na tym jednak ich podobieństwa się kończą. Bo EV3 jest elektrykiem, a XCeed ma tradycyjny napęd spalinowy. Inaczej wyglądają, różnią się wnętrzami, wyposażeniem, osiągami, komfortem. A jak wygląda ich eksploatacja? Jej koszty? Który z tych modeli lepiej spełni wasze oczekiwania i który powinniście w związku z tym wybrać?
Podstawowe dane – Kia EV3 vs Kia XCeed
Kia XCeed zadebiutowała w 2018 roku i z miejsca stała się hitem sprzedaży. Praktyczne wnętrze zamknięte w atrakcyjnym nadwodziu znalazły wielu zwolenników, a lifting przeprowadzony w 2023 roku objął nie tylko zmiany stylistyczne, lecz także technologiczne. Auto otrzymało choćby nowocześniejsze multimedia i systemy wsparcia kierowcy ADAS. Obecnie auto jest sprzedawane z motorami benzynowymi T-GDI o pojemności 1.0 oraz 1.6 litra i mocy od 115 do 180 KM.
Kia EV3 to zupełnie nowy model marki, który premierę miał w 2024 roku i zbudowany został na platformie E-GMP, przeznaczonej wyłącznie dla samochodów elektrycznych. Zaprojektowany został według zupełnie nowej filozofii „Przeciwieństwa, które się przyciągają” i na tle XCeeda prezentuje się bardziej „kanciasto”, a jednocześnie futurystycznie. Niemniej w obu autach można rozpoznać charakterystyczne od wielu lat dla Kii elementy stylistyczne, jak choćby tzw. tygrysi nos wkomponowany w pas przedni.
Kia EV3 z długością 430 cm jest krótsza od XCeeda o 9,5 cm, ale – ze względu na „elektryczną” platformę E-GMP – ma o 3 cm dłuższy rozstaw osi (268 cm). Jednocześnie EV3 jest o około 7 cm wyższe od XCeeda i o 3 cm szersze. Spora różnica jest też w prześwicie. Dla modelu elektrycznego wynosi on – zależenie od rozmiaru felg – od 14 do 14,7 cm, podczas gdy w XCeedzie ta wartość waha się między 17,2 a 18,4 cm. Mówiąc krótko, EV3 ma mniejszy prześwit, ale jest wyższe. To kwestia tego, że ma „grubszą” platformę, w której ukryto akumulator.
Zasięg i spalanie – elektryczny czy spalinowy Kia 2025?
Kia EV3 występuje tylko w jednej wersji silnikowej. Motor o mocy 204 KM napędza przednie koła i zapewnia autu przyspieszenie od 0 do 100 km/h w czasie od 7,5 do 7,9 sekundy, zależnie od pojemności akumulatora i rozmiaru felg.
Kia XCeed dostępna jest z motorami 1.0 T-GDI (115 KM) oraz 1.6 T-GDI (150 lub 180 KM). Naturalnym „rywalem” dla EV3 wydaje się zatem wersja 180-konna z napędem na przednie koła i ze skrzynią 7DCT, czyli dwusprzęgłowym siedmiobiegowym automatem. Taki XCeed przyspiesza do 100 km/h w czasie 8,5 sekundy. I spala – według normy WLTP – średnio od 6,4 do 6,8 litrów paliwa. To oznacza, że na pełnym 50-litrowym zbiorniku paliwa, XCeed jest w stanie przejechać nawet 780 km. A jak wygląda zasięg w przypadku EV3?
Wszystko zależy od tego, jaki akumulator wybierzemy do elektrycznego crossovera. Mniejszy ma pojemność 58,3 kWh netto, a większy – 81,4 kWh netto. Uśredniony zasięg WLTP z tym pierwszym oscyluje między 420, a 430 km, zaś z tym drugim to około 600 km, przy czym w mieście można osiągnąć nawet 700 km. Ładowanie EV3 od 0 do 100 proc. w warunkach domowych (z gniazda siłowego) potrwa około 5,5 godziny w przypadku mniejszego akumulatora i około 7 godzin, gdy zdecydujemy się na ten większy. Ładowanie DC w trasie na szybkich ładowarkach w obu przypadkach zajmie tyle samo – około 30 minut od 10 do 80 proc.
Codzienna jazda – komfort i technologia
Jako, że Kia EV3 zbudowana została na platformie E-GMP, która ma całkowicie płaską podłogę i daje dużo większe możliwości aranżacji wnętrza, to jest w niej przestronniej niż w XCeedzie. Pomimo krótszego nadwozia, auto ma większy rozstaw osi, a na tylnej kanapie jest tutaj znacznie więcej miejsca niż w spalinowym crossoverze.
EV3 wygrywa też ze swoim benzynowym bratem pojemnością bagażnika – ma on 460 litrów, a do tego dochodzi 25-litrów frunk pod przednią maską. Do XCeeda zmieścimy jednak nadal bardzo przyzwoite w tym segmencie 426 litrów bagaży.
Jako, że EV3 jest nowocześniejszą konstrukcją, to także jego wnętrze jest bardziej nowatorskie. Zarówno pod względem stylistyki, jak i zastosowanych do wykończenia materiałów (wiele z nich pochodzi z recyklingu) oraz wyposażenia. Już w podstawowej wersji Air dostajemy choćby 12,3-calowe zegary cyfrowe i tej samej wielkości ekran multimediów, a do tego jeszcze 5,3-calowy dotykowy ekran do sterowania klimatyzacją – wszystkie trzy ukryte pod jedną taflą szkła. Do tego dochodzą ukryte w desce rozdzielczej haptyczne przyciski do sterowania multimediami.
W XCeedzie jest bardziej klasycznie. Zegary cyfrowe są standardem dopiero w bogatszych wersjach Business Line i GT Line, a multimedia w każdym wypadku mają przekątną 10,25 cala. Więcej jest tutaj również klasycznych przycisków i pokręteł, co – bez dwóch zdań – ma swoich zwolenników. Podobnie jak tradycyjna stylistyka deski rozdzielczej, ergonomia i solidne materiały.
Opłacalność i koszty użytkowania
Kia XCeed 1.6 T-GDI 180 KM z siedmiobiegowym automatem i wyposażeniem L kosztuje 134 700 zł. EV3 z 204-konnym silnikiem elektrycznym w wersji Air i z mniejszym akumulatorem 58,3 kWh to wydatek 158 555 zł. Teoretycznie zatem różnica w cenie jest spora. Ale na elektryka można uzyskać 30 tys. zł dopłaty z programu NaszEauto, a wówczas jego cena spada do 128 555 zł. I tak EV3 staje się tańsze niż XCeed z podobnym wyposażeniem i o podobnych osiągach.
EV3 z większym akumulatorem kosztuje 175 655 zł, czyli po uwzględnieniu dopłaty z programu NaszEauto będzie to 145 655 zł. Około 10 tys. zł więcej, niż wynosi cena wspomnianego XCeeda, ale też zyskujemy sporo większy zasięg – nawet 700 km w mieście.
A jak wyglądają różnice w kosztach eksploatacji? Przyjmując, że XCeed średnio spala 6,5 litra paliwa na 100 km, a koszt litra benzyny to 6 zł, to koszt przejechania nim tej odległości to 39 zł. Z kolei Kia EV3 średnio ma zużywać 15 kWh energii na 100 km, co oznacza, że ładując ją we własnym domu w taryfie nocnej (około 1 zł za 1 kWh), za przejechanie 100 km zapłacimy tylko 15 zł. Nawet ładując elektrycznego crossovera na ładowarkach publicznych, gdzie cena 1 kWh wynosi średnio 2 zł, za przejechanie 100 km zapłacimy 30 zł.
Oczywiście wszystko to przy założeniu, że auta będą zużywały wartości energii i benzyny podawane przez producenta. Trzeba wziąć jednak pod uwagę, że auta elektryczne mniej energii zużywają w mieście, a więcej w trasie podczas jazdy z wyższymi prędkościami, natomiast samochody spalinowe zupełnie odwrotnie – więcej palą w ruchu miejskim niż przy stabilnej jeździe np. ekspresówką czy autostradą.
Kia EV3 czy spalinowy XCeed – co wybrać w 2025 roku?
Kia EV3 to świetny wybór dla osób, które cenią sobie nowoczesny wygląd i rozwiązania, przestronne wnętrza zamknięte w kompaktowych gabarytach, ekologiczne materiały i jeżdżą przede wszystkim po mieście. Wówczas EV3 z mniejszym akumulatorem doskonale spełni ich oczekiwania i jednocześnie odwdzięczy się bardzo niskimi kosztami eksploatacji, szczególnie gdy ładowane będzie w domu. Choć nawet ładując je raz czy dwa razy w tygodniu na publicznych ładowarkach (np. podczas zakupów) da się nim jeździć taniej niż autem spalinowym. Jeżeli zamierzamy jeździć raz na jakiś czas w trasę, lepszym wyborem będzie wersja z większym akumulatorem, oferująca realnie około 450-500 km zasięgu na ekspresówkach.
Kia XCeed będzie lepszym wyborem w przypadku osób, które wolą tradycyjne rozwiązania. Zarówno jeżeli chodzi o stylistykę, jak również obsługę wnętrza, a przede wszystkim napęd. Silnik spalinowy będzie kosztowniejszy w eksploatacji, zapewni mniej komfortu i gorsze osiągi, ale pozwoli dojechać do celu bez konieczności dłuższych postojów. Innymi słowy, to opcja dla tych, którzy podróżują więcej i dalej. Natomiast ci, którzy poruszają się przede wszystkim po mieście, powinni przychylniejszym okiem spojrzeć w kierunku EV3, nawet jeżeli nie mają własnego źródła ładowania elektryka. Jeżeli dziennie przejeżdżają 30-40 km, to nawet EV3 z mniejszym akumulatorem będą ładowali na publicznych ładowarkach raz na dwa tygodnie.
FAQ
Kia EV3 czy XCeed – które auto lepiej nadaje się do miasta?
Jeżeli jeździmy głownie po mieście, to lepszym wyborem jest Kia EV3. Jazda w miejskich warunkach będzie bardziej komfortowa i tańsza – ładując auto z własnego gniazdka, za przejechanie 100 km zapłacimy tylko około 15 zł. Nawet ładowanie na publicznych ładowarkach będzie tańsze niż użytkowanie auta spalinowego. Przejeżdżając dziennie 30-40 km, wystarczy naładować EV3 raz na 2-3 tygodnie np. podczas zakupów.
Jaki zasięg ma Kia EV3 w 2025 roku?
Uśredniony zasięg WLTP Kii EV3 z akumulatorem 58,3 kWh wynosi 420-430 km, wersja z baterią o pojemności 81,4 kWh przejedzie około 600 km, a po mieście w optymalnych nawet ponad 700 km.
Kia EV3 czy spalinowy XCeed – które auto jest tańsze w użytkowaniu?
Biorąc pod uwagę koszty paliwa i energii elektrycznej oraz koszty serwisu, eksploatacja elektrycznego EV3 będzie tańsza niż XCeeda.
Czy Kia EV3 ma większe wnętrze niż XCeed?
Dzięki zastosowaniu platformy E-GPM, która charakteryzuje się całkowicie płaską podłogą i większym rozstawem osi, Kia EV3 ma przestronniejsze wnętrze od XCeeda, choć jest od niego o prawie 10 cm krótsza.
Co wybrać – Kia EV3 czy Kia XCeed, jeśli często jeżdżę w trasy?
Jeżeli jeździsz w trasy częściej niż po mieście, w dodatku są one długie i pokonywane z wyższymi prędkościami, to lepszym rozwiązaniem może okazać się wybór spalinowego XCeeda.
Więcej informacji na temat KIA można uzyskać można w Autoryzowanym Salonie KIA MULTITRUCK mieszczącego się w Rzeszowie ul. Handlowa 4, tel. 17 – 85 04 161, 162.
Więcej informacji na stronie https://www.kia.com/pl/dealers/multitruck/
Foto: Kia Polska
Czytaj także:
 
                                    












