Modnie i Zdrowo

Mężczyźni już nie boją się eksperymentować z modą?!

18 lutego 2019 | Opracowanie Natalia Chrapek

Fot. Pixabay

Młodzi mężczyźni coraz więcej pieniędzy wydają na ubrania. 15 proc. z nich przyznaje, że interesuje się modą. Choć sektor odzieży damskiej globalnie sprzedaje więcej, to męski rośnie w szybszym tempie. Mężczyźni stawiają na jakość, choć nie zależy im na markach. Młodsze pokolenie lubi oryginalność, dlatego zamiast powielać modowe wzorce wybiera ubrania szyte na miarę. Sektor męskiej odzieży luksusowej rośnie w siłę, w przyszłym roku wzrost może sięgnąć nawet ponad 20 proc.

– Mężczyźni w luksusowej branży modowej szukają jakości i odważniej dobierają kolory. Stawiają na indywidualizm oraz nie zwracają uwagi na konkretne marki – ocenia Janusz Bielenia, właściciel warszawskiego studia „Szycie na Miarę”.

Raport „Gender Factor – męskie branże w kobiecych rękach” wskazuje, że modą interesuje się coraz więcej mężczyzn. Wśród młodych to 10-procentowy wzrost, z kolei u tych starszych wskaźnik sięga nawet 15 proc. Dlatego chociaż odzież damska jest więcej warta, to męski sektor rozwija się w szybszym tempie. Globalnie to o ponad 4 proc. do poziomu ponad 100 mld dolarów przychodu. Kobieca moda osiągnęła wartość 150 mld dolarów przy wzroście sięgającym zaledwie 3 proc.

– Zaskakuje mnie, jak bardzo zmieniło się podejście mężczyzn do mody na przestrzeni wieków. Teraz są bardziej odważni, potrafią szybciej wydawać pieniądze, które traktują jako inwestycję w swoją indywidualność. Nie chcą kupować powtarzalnych ubrań. Szukają własnego charakteru, a nie marek – podkreśla Bielenia.

Fot. Pixabay

Jeszcze kilka lat temu, wszystkie eleganckie, męskie ubrania wyglądały podobnie. Zaliczały się do nich kultowe granatowe marynarki zdobione delikatnymi paskami. Teraz mężczyźni szukają rozwiązań, które wyróżnią ich na tle innych. Stawiają na jakość, nie na ilość. Nie korzystają już z pomocy kobiet, podchodzą też do zakupów znacznie bardziej racjonalnie niż panie.
Raport „Gender Factor” pokazuje, że mężczyźni w przeciwieństwie do kobiet, nie kupują ubrań z domieszką sztucznych materiałów. Porównują ich gatunki, sprawdzają stan swojej garderoby i dopiero wtedy decydują się na zakup.

– Klient poszukuje produktu wysokiej jakości nie tylko tej materiałowej, ale także wykonawczej. Np. garnitur z dobrego materiału i o solidnym wykonaniu będzie się lepiej prezentował i dłużej „żył”. W tym wypadku precyzyjne wykonanie ubrania jest gwarancją jego jakości i żywotności – dodaje ekspert.

Wartość rynku luksusowej, męskiej odzieży w Polsce rośnie. – Składa się na to kilka elementów. Po pierwsze, mężczyźni lepiej zarabiają, znaleźli też sposób na wyrażanie siebie i swojego statusu. Często mam klientów, którzy jeżdżą średniej klasy autem, a wydają duże pieniądze na garnitur, bo sprawia im to przyjemność – mówi właściciel studia „Szycie na Miarę”.