Modnie i Zdrowo

Kiedy zacząć czytać dziecku książki? Od urodzenia!

8 września 2016 | Katarzyna Grzebyk

Fot. Pixabay

Kiedy zacząć czytać dziecku książki? Najlepiej już od urodzenia, i choć dla wielu brzmi to nieprawdopodobnie, oswajanie malucha z czytanie na tym wczesnym etapie ma znaczący i wręcz magiczny wpływ na jego rozwój w różnych aspektach. Czytanie zaspokaja też ich potrzeby emocjonalne na poziomie psychicznym i moralnym. O tym, dlaczego warto zacząć czytać dziecku jak najwcześniej, przekonują badania przeprowadzone na zlecenie Fundacji „ABC XXI Cała Polska czyta dzieciom”.

Na rodzicach spoczywa ogromna odpowiedzialność za wytworzenie ciekawości poznawczej dziecka, potrzeby komunikacji, pozytywnej postawy wobec czytania i wytworzenia nawyków czytelniczych już w najwcześniejszym dzieciństwie. Ten proces zaczyna się od rozwoju komunikacji ustnej, która zaczyna się, zanim dziecko się urodzi. Z badań wiadomo, że dziecko uczy się głosu matki jeszcze przed swoim urodzeniem, a po urodzeniu rozpoznaje go. Tym bardziej pierwsze tygodnie i miesiące w życiu dziecka są kolejnym okresem nauki języka, w którym podejmuje ono komunikację z otoczeniem początkowo za pomocą mimiki  i wokalizacji – wybrzmiewania  nieartykułowanych dźwięków mowy. Później pojawia się wyrazy, zdania  i  dłuższe wypowiedzi. W pierwszych trzech latach życia mowa rozwija się najintensywniej w porównaniu z innymi okresami życia. Dziecko jest w stanie opanować każdy język, jednak warunkiem jest środowisko aktywnie kształtujące rozwój językowy – tłumaczy prof. Marta Bogdanowicz z Instytutu Psychologii Uniwersytetu Gdańskiego.

Takim środowiskiem może właśnie rodzina i rodzice, czytające dziecku od pierwszych dni życia. Dlaczego warto zacząć czytać tak wcześnie? Ponieważ jest to czas, gdy mózg jest najbardziej chłonny, powstają w nim nowe połączenia synaptyczne, które będą obsługiwały język, pamięć, myślenie, wyobraźnię i właściwe zachowania, stając się fundamentem dobrego funkcjonowania na całe życie. Fundacja „ABC XXI Cała Polska czyta dzieciom” zachęca, żeby czytać dzieciom codziennie przez minimum 20 minut.

Zalety regularnego głośnego czytania

  • buduje mocną więź emocjonalną między dorosłym a dzieckiem
  • stymuluje rozwój mózgu
  • rozbudza zainteresowania, rozwija wyobraźnię
  • porządkuje dziecięcy świat i pozwala się uporać z problemami
  • przynosi ogromną wiedzę ogólną; rozbudowuje słownictwo
  • uczy myślenia, pomaga w zrozumieniu ludzi, świata i siebie
  • daje kontakt z bogactwem doświadczeń niemożliwych do zdobycia samemu
  • stymuluje rozwój emocjonalny, rozwija wrażliwość i empatię
  • uczy wartości moralnych, wpływa na zmianę negatywnych postaw na pozytywne
  • dziecko czuje się ważne, kochane i coraz bardziej kompetentne
  • ułatwia samodzielne czytanie, daje podwaliny pod sukces w mówieniu i czytaniu
  • ułatwia publiczne wypowiedzi
  • kształtuje nawyk czytania na całe życie
  • jest najlepszą inwestycją w pomyślną przyszłość dziecka

W 2013 roku, a potem pod koniec 2014 roku do 90 proc. szpitali położniczych w całym kraju trafił pakiet „Pierwsza Książka Mojego Dziecka”, złożony z książki z tekstami dla rodziców i wierszami do czytania dziecku od urodzenia oraz płyty DVD z filmem edukacyjnym i kołysankami. Fundacja zleciła też badanie „Czy warto czytać dziecku od urodzenia?, które trwało od kwietnia 2014 do marca 2015 roku i było prowadzone przez Ośrodek Ewaluacji. Celem badania było poznanie zależności między czytaniem dziecku od urodzenia i rozwojem dziecka w różnych obszarach oraz zbadanie postaw wychowawczych rodziców.

Z badań wynikło m.in., że 30 proc. rodziców czytających dziecku od urodzenia, uznało, iż ich dzieci rozwijają się szybciej niż inne, zaś większość rodziców jest zdania, że rozwój przebiega w podobnym tempie, jak u innych dzieci. Badanie ma zostać powtórzone za kilka lat, gdy badane dzieci będą wchodzić w wiek szkolny. Wtedy okaże się, czy i na jakim poziomie ich kompetencje językowe różnią się od kompetencji innych dzieci.

Pełny raport dostępny jest w pliku pod tym adresem.